يزد- معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي استان يزد گفت: يزد در زمينه پرورش بلدرچين رتبه نخست كشور را داراست.

' نادر سلیم' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه استان های اصفهان، مازندران و لرستان هم در صنعت پرورش این پرنده فعال هستند، افزود: هم اكنون در استان یزد 13واحد پرورش بلدرچین وجود دارد كه ظرفیت پرورش دو میلیون و 194هزار قطعه بلدرچین را دارند.

وی با بیان بیش از 50درصد از گوشت بلدرچین تولیدی استان به خارج از استان صادر می شود، اظهار داشت:شهرستان میبد با دارا بودن هشت واحد صنعتی بلدرچین بیشترین سهم را در تولید تخم و گوشت این پرنده دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد كشاورزی استان یزد، ساخت كشتارگاهای صنعتی و مدرن در سالهای گذشته در كنار سالن های پرورش بلدرچین و همچنین انتصاب ناظر شرعی در كشتارگاه برای نظارت بر رعایت اصول ذبح شرعی را از مهمترین اقدامات این معاونت بیان كرد.

وی اضافه كرد:سن بلوغ پایین ، سن مناسب كشتار ، تولید تخم بالا ، كوتاهی فاصله بین نسل ها ، كیفیت مطلوب گوشت ، هزینه های ثابت و جاری مناسب ، همه و همه عواملی است كه سبب شده سرمایه گذاری در صنعت پرورش بلدرچین روز به روز در استان یزد توسعه یابد.

گوشت و تخم بلدرچین دارای انواع پروتئین ، ویتامین‌ها و عناصر معدنی كمیاب بدن است كه 85درصد از پروتئین آن جذب بدن می‌شود و چربی خون را كاهش می‌دهد.

همچنین تخم این پرنده نیز در كودكان موجب رشد سریع و در بزرگسالان موجب تنظیم دستگاه عصبی ، قلب و گوارش و مواد زائد بدن می‌شود.ك/3

7546/1968