تهران - موشكهاي مقاومت گنبد پوشالي صهيونيستها را درهم درنورديدند، از فراز شهرهاي صهيونيستي و حتي تل آويو نيز گذشتند و به هرتزليا رسيدند. مناطق فلسطين اشغالي ديگر براي متجاوزان امن نيست. شكنندگي و ناكارآمدي گنبد آهنين به رغم هزينه سرسام آور آن اينك به اثبات رسيده است.

تجاوز گسترده رژیم صهیونیستی به غزه با مقاومت ناباورانه و قدرت حیرت انگیز نیروهای مقاومت در مقابله با جنگ افزارهای پیشرفته صهیونیستها به رغم گذشت پنج روز از آغاز این تجاوز به گونه ای رو به فزونی گذاشته كه خاطرات حملات 2008 را در خاطر صهیونیستها زنده كرده است.

به صدا در آمدن آژیر خطر در تل آویو برای نخستین بار پس از ۲۰ سال و بعد از حملات موشكی حكومت وقت عراق به این شهر، پای نخست وزیر رژیم صهیونیستی را هم به پناهگاه كشاند.

به نوشته رسانه های صهیونیست، 'بنیامین نتانیاهو' زمانی كه آژیر خطر در تل آویو به صدا در آمد در ساختمان وزارت دفاع بود كه قبل از فرود آمدن موشك رزمندگان حماس به تل آویو به همراه كاركنان دفتر خود به مكان امنی گریخت.

مركز پژوهش‌های اسرائیلی (عكا) در این زمینه نوشت: این اولین بار است كه موشك‌های مقاومت به سوی تل آویو پایتخت سیاسی و اقتصادی اسرائیل شلیك می‌شوند؛ اقدامی كه نقطه عطفی در تاریخ رویارویی اسرائیل و گروه‌های مقاومت و ترسیم كننده معادلات قدرت جدیدی بین دو طرف خواهد بود.

یكی از كاركنان موسسات آموزشی تل آویو نیز در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: اسرائیلی‌ها به حالت هیستریك و بیمارگونه‌ای از ترس و نگرانی دچار شده‌اند به طوری كه بسیاری از آنان با شنیدن آژیر خطر در تل آویو و به دنبال آن صدای وحشتناك انفجارهایی در شهر به گریه افتادند.

وی افزود: موج فرار مردم از تل آویو خروجی‌های شهر را با ازدحام روبه‌رو كرده است.



* غزه مظلوم اما سرافراز

.......................................

مردم مسلمان غزه پس از سالها تحریم اقتصادی سنگین و تحمل فشارهای مختلف بین المللی با خودباوری مثال زدنی توانستند ضمن حراست از حكومت منتخبشان در برابر تهدید های گوناگون، ساختار سیاسی و اجتماعی كشورشان را به گونه ای طراحی كنند كه با اتكا به توانمندیهای جوانانشان سایه شوم صهیونیست ها را به وسیله موشكهای خود كنار بزنند.

بخش عمده ای از زیر ساختهای اقتصادی، سیاسی و عمرانی غزه پس از نابودی در جنگ سال 2008 از بین رفت.

خرابی ها در غزه پس حملات صهیونیستها در آن سال به حدی بود كه سكنه این منطقه سالها از طریق تونلهای حفر شده نیازمندیهای اولیه خود را تامین می كردند .

اما اینك و پس از گذشت سه سال از آن وقایع مردم غزه بار دیگر توانستند با گذر از مشكلات عدیده اقتصاد مقاومتی را به نمایش بگذارند كه مدتها به یاد خواهد ماند.



*هزینه هایی برای تجاوز

....................................

رژیم صهیونیستی برای در امان ماندن از پاسخ مقاومت در پی رفتارهای وحشیانه خود و ایجاد چتر حمایت روانی از ساكنان فلسطین اشغالی با كمك آمریكا و به مدد بهره گیری از آخرین تجارب تكنولوژیكی در صنایع دفاعی خود با صرف بیش از یك میلیارد دلار هزینه و به راه انداختن جارو جنجالهای تبلیغاتی با همكاری و كمك مستقیم آمریكا سامانه پدافند موشكی را برپا كرد كه بتواند در سایه آن آرامشی نسبی را به ساكنان سرزمینهای اشغالی فراهم سازد.

'باراك اوباما' رئیس جمهوری آمریكا در این زمینه اعلام كرد كه گسترش همكاری در زمینه امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و فناوری با اسراییل اولویت اصلی دولت آمریكا خواهد بود.

بر اساس طرحی كه توسط جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریكا تهیه شده، آمریكا تا سال 2015 میلادی مبلغ 680 میلیون دیگر به سپر موشكی اسرائیل كه شامل موشك های با برد كوتاه است، كمك خواهد كرد.

هزینه طراحی و استقرار این سیستم بیش از یك میلیارد یورو برآورد شده‌ است.

آمریكا تاكنون 205 میلیون دلار به سیستم موشكی گنبدآهنین رژیم صهیونیستی كمك كرده و جمهوریخواهان آمریكا درصدد هستند تا كمك های نظامی این كشور را به رژیم صهیونیستی افزایش دهند تا همچنان رژیم صهیونیستی به عنوان یكی از قدرتهای نظامی در منطقه باقی بماند.



*بحرانهای اقتصادی رژیم سركش

...............................................

رژیم صهیونیستی كه با مشكلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می كند، با ساخت سیستم پرهزینه به اصطلاح 'گنبد آهنین' نمی تواند از تاوان مجازات تجاوز به سرزمین فلسطین فرار كند.

به اعتراف روزنامه آمریكایی واشنگتن پست، تنها در ساعات اولیه حملات اسراییل به نوار غزه بیش از ۷۰ موشك از سوی حماس به مناطق جنوب تل‌آویو شلیك شد كه بیش از ۳۵۰ موشك و راكت از روز چهارشنبه در محل استقرار صهیونیستها و نیز شهركهای صهیونیست نشین اصابت كرده است.

این حملات هزینه سنگینی را نیز بر رژیم صهیونیستی تحمیل كرده است.

نشریه صهیونیستی آحارونوت با اشاره به اینكه بودجه سال 2013 سرزمین‌های اشغالی به علت كسری شدید هنوز تصویب نشده است، نوشت كه جنگ غزه روزانه بالغ بر 400 میلیون دلار برای اسرائیل هزینه دارد و به بخش‌های مختلف اجتماعی در سرزمین های اشغالی ضربه می زند، هنوز مورد تصویب قرار نگرفته است.

جالب اینجاست كه حتی یكی از دلایل انتخابات زودهنگام در سرزمین های اشغالی نیز همین عدم قدرت تصویب بودجه برای سال آینده میلادی بوده است.

به همین علت عده‌ای از كارشناسان رژیم صهیونیستی فارغ از نتیجه این جنگ از همان ابتدا با آن مخالف بوده و آن را برای اسرائیل هزینه‌بر اعلام كردند.

بنابراین اگر وضعیت اقتصادی رژیم صهیونیستی به همین صورت ادامه یابد، باید هزینه های این جنگ را نیز به عمق بحران اقتصادی صهیونیست ها اضافه كرد و این سئوالی است كه كارشناسان مسایل اقتصادی در سرزمین های اشغالی آن را مطرح می كنند چرا كه ابهامات زیادی برای به خصوص در باره منابع تامین این هزینه های اضافی از سوی كابینه نتانیاهو وجود دارد كه تاكنون پاسخ روشنی برای ان ارایه نشده است.

بر این اساس به سادگی می تواند حدس زد كه وقوع جنگ آسیب های زیادی بر بودجه كل و همچنین بودجه نظامی رژیم صهیونیستی وارد خواهد آورد. این امر موجب ناامیدی و یاس در میان ساكنان سرزمینهای اشغالی و یهودیان مهاجر به این سرزمین شده است.

انجام چندین مورد خودسوزی ساكنان سرزمینهای اشغالی به دلیل مشكلات اقتصادی بیانگر وخامت اوضاع اقتصادی در سرزمنیهای اشغالی است. به همین علت است كه بسیاری از كارشناسان توسل به جنگ و خشونت در چنین موقعیتی را عاری از فرار رژیم صهیونیستی از مشكلات كنونی نمی دانند.

نشریه آحارونوت در این باره می نویسد: همه چیز به تعداد روزهایی بر می گردد كه جنگ در آنها ادامه دارد، چرا كه هزینه هر روز جنگ در غزه برای اسرائیل بالغ بر یك و نیم میلیارد شیكل (400 میلیون دلار) است.

'در این میان هزینه های نیروهای هوایی اسرائیل نیز سرسام آور است، مثلا هر ساعت پرواز بالگردهای نظامی رژیم صهیونیستی بین 60 تا 80 هزار شیكل هزینه دارد، جنگنده ها نیز برای هر ساعت پرواز خود بین 200 تا 250 هزار شیكل هزینه نیاز دارند، تجهیز هر فروند هواپیمای جنگی با موشك ها نیز بین 120 تا 250 هزار شیكل هزینه روی دست صهیونیست ها می گذارد.'



* نگاه كارشناسان

..........................

در تصور چه كسی می گنجید كه با وجود سامانه پدافند موشكی باصطلاح گنبد آهنین كار برای رژیم صهیونیستی اینگونه سخت شود كه برای برقراری آتش بس دست به دامن كشورهای منطقه برای میانجیگری شود.

امری كه در دهه های پیشین و در جنگ رژیم جنگ افروز صهیونیستی با كشورهای عربی سابقه نداشته است .

در گذشته و زمانی كه نظامیان این رژیم در حال قتل عام مردم مسلمان و اشغالگری بودند، پشت جبهه این رژیم در امنیت و آرامش كامل بسر می برد .

اما اینك تنوع و توانمندی موشكی نیروهای مقاومت در پاسخ به ددمنشی صهیونیستها به گونه ای است كه حتی پارلمان رژیم صهیونیستی (كنست) نیز از تیر رس این موشكها در امان نیست.

به گفته كارشناسان منطقه ای و غربی موشكهای قسام، گراد، ناصر 5، راكت 107 میلیمتری، فجر 3، ام 75، فجر 5 و خمپاره 120 میلیمتری ابزارهای مقابله با صهیونیستهاست.ابزاری كه می تواند جهنمی را برای صهیونیستها برپا سازد.

این در حالی است كه نیروهای تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی با همه امكانات پیشرفته ردیابی هوایی و ماهواره ای نتوانسته اند مخفیگاه شلیك راكت ها و موشكها را كشف و نابود كنند.

'مصطفی العانی' كارشناس امور دفاعی عرب معتقد است: سامانه گنبد آهنین اسرائیل نمی تواند صد در صد موشك های حماس را منهدم كند و اگر موشك ها از زوایای متعدد و از مناطق مختلف به سوی اسرائیل شلیك شوند سامانه گنبد آهنین نخواهد توانست با تمامی موشك های شلیك شده به سوی اسرائیل مقابله كند.

وی با اشاره به اینكه مقاومت می تواند موازنه قوا میان دو طرف را به نفع خود تغییر دهد، افزود: شبكه دفاع موشكی ارتش صهیونیستی موسوم به گنبد آهنین در برخورد با موشك های مقاومت، ناموفق و غیر اقتصادی است.



* ارزیابی گنبد آهنین از زبان صهیونیستها

..........................................................

بر اساس بررسی كارشناسان نظامی این سامانه ها تنها می توانند روزانه 60 موشك را رهگیری كنند، این در حالی است كه مقاومت می تواند روزانه بیش از 200موشك به سمت سرزمین های اشغالی شلیك كند. هزینه رهگیری هر موشك نیز بالغ بر 40 هزار دلار است كه البته وزارت جنگ رژیم صهیونیستی این رقم را 70 هزار هزار دلار اعلام كرده است.

یك كارشناس نظامی معتقد است: این نبرد به پایان می رسد اما این معادله ساده بر افكار عمومی حاكم خواهد بود كه 'طرف قدرتمند هنگامی كه به پیروزی نرسید، بازنده است و طرف ضعیف هنگامی كه شكست داده نشود، برنده است' نتیجه اینكه مقاومت توانسته طی ساعات گذشته با سرعت توان خود را باز یابد و قدرت خود را جمع كند تا نبرد را به شكل مناسبی اداره كند.

اكنون مقاومت سیستم های شلیك همزمان 12 تا 20 موشك را در اختیار دارد و این سیستم شلیك موشك هم كاملا متحرك و سیار است. مقاومت همچنین در عملیات گمراه سازی دشمن موفق بوده و بسیاری از موشك ها را از فاصله دورتر از مرز غزه با شهرك های اسرائیلی شلیك كرده است. سكوهای شلیك از زیر زمین هم یكی دیگر از دستاوردهای مقاومت است.

یك مقام نظامی صهیونیست در یك موضع گیری عجیب و توجیه گرانه، موفقیت سامانه دفاع موشكی گنبد آهنین در خنثی كردن یك ششم موشك‌ها و خمپاره‌های فلسطینی را دستاورد خواند.

روزنامه عبری زبان یدیعوت احارونوت اعتراف كرد كه شهرك نشینان صهیونیست از همان ابتدا به كارایی این سامانه دفاعی اطمینان نداشتند و به همین سبب شب‌ها به جای امید بستن به این سامانه دفاعی در پناهگاه ها می‌خوابیدند.

به نوشته این روزنامه عبری صهیونیست‌های مناطق اواكیم، نتسانیم، عسقلان، كریات گاد، سدیروت و همه شهرك‌های صهیونیست نشین اطراف باریكه غزه در پناهگاه ها می خوابند و شبها صدای طنین آژیر قطع نمی شود.

یك پایگاه صهیونیستی از تعلیق تولید سیستم‌های به اصطلاح پیشرفته موشكی گنبد آهنین اسرائیل خبر داد.

ایرانم**1566**1144