' هادی ویسی 'مدیرعامل شركت دانش بنیان 'عصر گویش پرداز' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: با بهرهبرداری از این سیستم كه با فناوریهای پیشرفته تشخیص گفتار و متنخوان خودكار طراحی شده، عموم مردم میتوانند از طریق تماس با شماره تلفنی كه به زودی اعلام می شود ، نام روزنامه یا خبرگزاری مورد نظر خود و موضوع خبری مورد علاقه خود را به سیستم اعلام كنند وسپس سرتیتر عناوین خبری و متن كامل آخرین اخبار درج شده در سایت خبرگزاریها و روزنامهها را بشنوند.
وی خاطرنشان كرد: سامانه خبرخوان نیوشا از تلفیق قابلیتهای مبتنی بر هوش مصنوعی شامل فناوریهای تشخیص خودكار گفتار و تبدیل متن به گفتار (متنخوان) تشكیل شده است و از این رو این سامانه می تواند عنوان روزنامه یا خبرگزاری و زمینه موضوعی مورد نظر كاربر را كه به صورت گفتاری به سامانه داده میشود، تشخیص دهد و اخبار مورد نظر كاربر را از بین اخبار هر روزنامه و خبرگزاری كه از طریق سیستم آر.اس.اس سایتها در اختیار سیستم قرار می گیرد ، جدا و آنها را از طریق سیستم تبدیل هوشمند متن به گفتاربرای كاربر قرائت كند.
ویسی خاطرنشان كرد : قابلیتهای این سامانه كاملا منحصر به فرد است و هیچ یك از سیستمهای تلفنی گویای كلاسیك، امكان ارایه این سرویس را ندارند چون با توجه به تعداد زیاد روزنامهها و خبرگزاریها، سیستمهای تلفنی رایج كه قادر به تشخیص گفتار كاربر نیستند، ناچارند كه هر یك از این دهها خبرگزاری و روزنامه و سایت خبری را با یك شماره خاص مشخص كنند كه قطعا اعلام شماره مربوط به هر روزنامه و سایت خبری پس از هر بار تماس تلفنی كاربر، فرآیندی فوق العاده زمان بر و كاملا غیر منطقی خواهد بود.
وی افزود: از طرف دیگر با توجه به حجم عظیم اخبار و انتشار لحظه به لحظه آنها در سایت خبرگزاریها و رسانههای الكترونیكی، ضبط اخبار رسانهها با صدای انسان جهت پخش از طریق سیستمهای تلفنی رایج، عملا امكانپذیر نیست.
ویسی گفت : سامانه خبرخوان، نمونه تخصصی نرم افزار نیوشا از نرم افزارهای تلفنی مبتنی بر تشخیص گفتار فارسی و متنخوان فارسی شركت دانش بنیان عصر گویش پرداز است كه برای تشخیص گفتار از پشت تلفن توسعه داده شده است.نرم افزار تشخیص گفتار تلفنی علاوه بر ارایه اخبار، كاربردهای متنوع دیگری در تسهیل ارتباط با دریافت كنندگان خدمات در بخشهای مختلف دارد.
به گفته وی منشی خودكار تلفنی مبتنی بر گفتار، سیستم تلفنی انتقادات و پیشنهادها، تشخیص اعداد و فرامین صوتی از پشت تلفن، سیستم تلفنی مبتنی بر گفتار برای بانكها، سیستم اطلاع رسانی تلفنی مبتنی بر گفتار برای سازمانها و تلفنهای گویای سلامت (اطلاعرسانی پزشكی) و قرآنی (پخش آیات قرآنی از پشت تلفن) از دیگر نسخههای توسعه داده شده سیستم تشخیص گفتار تلفنی نیوشا است .
وی افزود :با استفاده از قابلیت تشخیص خودكار گفتار در این نرم افزار، كاربر میتواند درخواست خود را به سامانه به صورت گفتاری بیان كند و سامانه از روی صحبت وی، فعالیت موردنظر را تشخیص دهد. در این حالت نیازی به منوبندی و پخش راهنماییهای طولانی در هر منو وجود ندارد و كاربر میتواند مشابه با حالتی كه با یك اپراتور انسانی صحبت میكند، با سامانه ارتباط برقرار كند.
ویسی گفت : پس از راه اندازی سامانه خبرخوان تلفنی نیوشا كه در آینده نزدیك در اختیار عموم قرار خواهد گرفت، طراحی سامانه تلفن گویای قرآن، اعلام تلفنی وضعیت ترافیك تهران و اطلاع رسانی تلفنی وضعیت سهام بورس در دستور كار است . این سامانه ها از قابلیتهای كاملا منحصر به فردی برخوردارند.
علمی(4)**2038**1581
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۰
تهران- نخستين سامانه خبرخوان تلفني ' نيوشا ' با قابليت پخش لحظه به لحظه آخرين اخبار خبرگزاريها، روزنامهها و سايتهاي خبري مختلف كشور از طريق تلفن به همت محققان شركت دانش بنيان'عصرگويش پرداز' در آينده نزديك راه اندازي مي شود.