بجنورد - معاون دفتر نظام هاي بهره برداري سازمان مركزي تعاون روستايي گفت: مبناي صدور مجوز براي تاسيس شركت هاي تعاوني توليد و سهامي و زراعي در استان ها، انجام مطالعات فاز شناختي در مزارع است.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این سازمان در روز شنبه، 'سیامك جلیلوند' در جمع مدیران عامل شركت های تعاونی تولید و سهامی و زراعی خراسان شمالی اظهار كرد: بدون اجرای این مطالعات مجوزی برای ایجاد شركت های مزبور صادر نخواهد شد.

وی افزود: كمبود آب، افزایش قیمت نهاده ها و ماشین آلات، حذف یارانه، اقتصادی نبودن تولید در زمین های كوچك و نبود مدیریت كارآمد در واحدهای كشاورزی خرد ضرورت تشكیل نظام های بهره برداری مناسب برای یكپارچه سازی زمین ها و یكجاكشتی را بیش از پیش افزایش داده است.

جلیلوند گفت: تشكیل شركت های تعاونی تولید، سهامی و زراعی و كشت و صنعت از جمله این نظام های بهره برداری در بخش كشاورزی هستند.

وی افزود: با تشكیل این شركت ها و فعالیت های كشاورزی در قالب طرح های آب و خاك، بهره گیری از فناوریهای جدید، استفاده مناسب از كود و سم در مزارع، كشاورزی سنتی و معیشتی به سوی كشاورزی صنعتی بر مبنای مدیریت واحد متمركز سوق می یابد.

معاون دفتر نظام های بهره برداری سازمان مركزی تعاون روستایی گفت: این شركت ها در تمامی استان ها تشكیل شده اند در حالی كه شماری از آنان اكنون غیر فعال هستند.

جلیلوند افزود: روند تولید، وضعیت آب و هوا، میزان آب مصرفی در بخش كشاورزی در حال تغییر است و بهره برداران و مدیران شركت ها نیز باید نسبت به استفاده از بذور مقاوم به كم آبی و مجتمع های گلخانه ای توجه ویژه ای داشته باشند.

وی بیان كرد:‌ مدیران عامل این شركت ها در سطح كشور می توانند طرح ساخت مجتمع های گلخانه ای را به سازمان تعاون روستایی استان خود ارائه دهند تا نسبت به اعطای تسهیلات به آنان اقدام شود.

خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد. ك/1

7184/626