تبريز- رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي گفت: انواع فرش دستباف به ارزش 190ميليون دلار از ابتداي امسال تا پايان آبان از اين استان به خارج از كشور صادر شده است.

'محمد جعفر عظمایی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینكه این میزان صادرات در هشت ماه سال جاری با 12 ماه سال 90 برابری می كند، افزود: بیش از 35 درصد صادرات فرش كشور از آذربایجان شرقی صورت می گیرد.

وی اظهاركرد: نام آذربایجان شرقی و تبریز با فرش دستباف عجین شده و توجه به مبانی اقتصادی و اشتغال كه از تولید این محصول نصیب استان می شود در اولویت های كاری این سازمان به شمار می رود.

عظمایی با ذكر اینكه بیمه قالیبافان موتور محركه توسعه این هنر و صنعت است، گفت: توجه به این مقوله می تواند گام موثری در تشویق قالیبافان به ادامه فعالیت در این عرصه داشته باشد.

وی افزایش قیمت تمام شده قالی و تامین مواد اولیه را از عمده مشكلات حوزه هنر و صنعت فرش دستبافت عنوان كرد.

عظمایی اظهاركرد: متاسفانه بخش عمده ای از ساختارهای مربوط به صنعت فرش استان در زلزله ارسباران از بین رفته و به دنبال ایجاد راهكارهایی برای حل مشكلات موجود در این زمینه هستیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی تاكید كرد: توجه به مشكلات قالیبافان راهكار مناسبی برای رشد و توسعه این هنر و صنعت اصیل است.

در استان آذربایجان شرقی 500 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه تولید فرش دستباف فعالیت دارند.

قالی بافی در آذربایجان ریشه كهن دارد و تبریز در اعتلای هنر فرشبافی ایران نقش به سزایی داشته است.

تبریز از زمان هلاكوخان مغول از مراكز عمده تولید و داد و ستد قالی بوده است به خصوص در زمان صفویان با ایجاد كارگاه های بزرگ قالی بافی، بافندگان تراز اول گردهم آمده و به بافت نمونه های ارزنده ای از قالی دست یافتند.

7240/587/245