تهران - آيين 'قالي شويان مشهد اردهال' به عنوان دهمين ميراث معنوي جمهوري اسلامي ايران در فهرست ميراث ناملموس سازمان علمي، آموزشي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) به ثبت جهاني رسيد.

به گزارش ایرنا، مراسم قالیشویان در مشهد اردهال از آیین های سنتی و مذهبی مردم كاشان به شمار می رود كه همزمان با سالروز شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) در دومین جمعه مهرماه هر سال در منطقه‌ مشهد اردهال كاشان برگزار می‌شود.

براساس داستان‌های قدیمی، پیكر 'سلطان علی' در حالی كه در یك قالی پیچیده‌ شده بود، برای غسل دادن به رودخانه برده شد. مراسم قالیشویان مشهد اردهال در كاشان در بقعه 'سلطان علی' برگزار می‌شود و در آن، یك فرش در میان ازدحام جمعیت در یك رودخانه مقدس شسته می‌شود. مردم كاشان برای پاشیدن گلاب روی این فرش شسته‌شده جمع می‌شوند و پس از آن، فرش به مردم شهر فین تحویل داده می‌شود و آن‌ها فرش را دوباره در رودخانه جاری می‌شویند و آن را گلاب‌ا‌فشانی می‌كنند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری روز پنج شنبه پس از ثبت این آیین مذهبی در فهرست یونسكو در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: پرونده قالی‌شویان مشهد اردهال در هفتمین اجلاس كمیته میراث معنوی یونسكو كه در پاریس برگزار شده است، ثبت شد.

'سیدمسعود علویان صدر' با بیان اینكه پرونده قالی شویان مشهد اردهال چندی پیش برای ثبت جهانی به كمیته میراث معنوی یونسكو ارایه شده بود، اظهار داشت: در هفتمین اجلاس این كمیته نمایندگانی از كشورهای عضو حضور داشتند و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ارایه یك پرونده جامع توانست این اثر را به ثبت بین المللی برساند.

وی با بیان اینكه مراسم قالی‌شویان مشهد اردهال دهمین اثر ایران در فهرست جهانی میراث ناملموس یونسكو است، افزود: در هفتمین اجلاس كمیته میراث ناملموس 36 اثر فرهنگی برای ثبت جهانی پیشنهاد شده بود و ایران پرونده قالیشویان مشهد اردهال را به این اجلاس ارایه كرد.

علویان صدر یادآور شد: ثبت جهانی پرونده قالی‌شویان مشهد اردهال یك موفقیت بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران در حوزه میراث فرهنگی خصوصا میراث فرهنگی معنوی به شمار می‌رود.

هفتمین اجلاس كمیته میراث معنوی از سوم دسامبر(13 آذر) در یونسكو آغاز و تا هفتم دسامبر (آذرماه جاری) در پاریس ادامه خواهد داشت و 'یداله پرمون' مدیر مركز منطقه‌ای میراث معنوی یونسكو در آسیای مركزی و غربی و 'محمدحسن طالبیان' مدیر دفتر تدوین پرونده‌های ثبت جهانی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس حضور دارند.

فهرست میراث ناملموس یونسكو با هدف محافظت بهتر میراث فرهنگی معنوی جهان و ایجاد آگاهی درباره آنها به ابتكار این سازمان بین المللی راه اندازی شده است تا نشان دهنده بخش‌های مهم و میراث شفاهی و معنوی ملل مختلف باشد.

كمیته میراث ناملموس یونسكو در هفتمین اجلاس خود 16 آیین جدید از كشورهای مختلف از جمله ایران را به فهرست خود افزوده است.

بجز آیین نوروز كه به صورت پرونده مشترك به نام كشورهای حوزه نوروز از جمله ایران در فهرست میراث معنوی یونسكو به ثبت جهانی رسید، ردیف های موسیقی سنتی ایرانی، هنر و مراسم نمایش تعزیه، موسیقی بخش های خراسان، آیین پهلولنی و رقص پهلولنی، روش سنتی قالی بافی در استان فارس، روش های سنتی بافت قالی در كاشان، هنر نقالی و قصه گویی ایرانیان و دانش سنتی ساخت و دریانوردی با لنج سنتی خلج فارس هشت اثر معنوی ایران هستند كه به ثبت جهانی رسیده اند.

فراهنگ(4)2025