تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۹

دماوند – روند مثبت و رو به رشد كاهش حوادث جاده اي از افتخارات يگان هاي پليس و امداد نجات جاده اي است.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از شرق استان تهران، آیین افتتاح رزمایش طرح زمستانی 91 با حضور مقامات كشور و استان تهران همزمان با سراسر كشور در شهر آبعلی در شرق استان تهران برگزار شد.

در این آیین سردار 'اسماعیل احمدی مقدم' فرمانده نیروی انتظامی كشور،' سردار 'اسكندر مومنی' رییس پلیس راهور، معاون وزیر و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل كشور، رییس مركز حوادث و فوریت های پزشكی كشور و 'محمود مظفر' رییس سازمان امداد و نجات جاده ای، بر تسریع در روند رو به رشد كاهش حوادث و تلفات جاده ای تاكید كردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور گفت: طرح زمستانی 91 برای بهرمندی از توانمندی ها بصورت هم فزونی و همكاری تمامی یگان های امداد جاده ای برای ارائه خدمات مناسب جاده ها است.

'شهریار افندی زاده' افزود: استقرار یك هزار و 400 اكیپ راهداری برای پوشش هشت هزار كیلومتر از راه های كشور و هشت هزار ناوگان راهداری در راستای تقویت و تجهیز راهدارخانه ها و ایجاد آشیانه ها از اهم اقدامات است.

وی اجرای نصب دوربین كنترل نامحسوس در سه هزار كیلومتر از جادهای كشور را با رویكرد ایمنی، بسیار تأثیرگذار دانست.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور گفت: این سازمان همكاری های لازم را برای اجرای این طرح ها در جاده ها با هدف رضایتمندی بیشتر مردم خواهد داشت.

رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی كشور نیز با مثبت خواندن روند رو به رشد هماهنگی در اقدامات پیشگیرانه و امداد جاده ای گفت: حوزه اورژانس در سال گذشته از 794 پایگاه شهری، یك هزار و 252 پایگاه جاده ای، هفت پایگاه امداد هوایی و بیش از سه هزار و 500 دستگاه آمبولانس، قریب 50 دستگاه اتوبوس آمبولانس و بیش از 17 هزار نفر نیرو برخوردار بوده است.

دكتر 'غلامرضا معصومی' با اشاره به دهه ایمنی، جاده ای و مصوبه بین المللی در خصوص كاهش حوادث فوتی ترافیكی در دنیا گفت: ایران در زمره نخستین كشورهایی قرار دارد كه با حضور ذی نفعان و دست اندركاران در 2 سال گذشته این طرح را آغاز كرده است.

وی افزود: این طرح بین المللی كه براساس ظرفیت كشورها و پیش بینی سازمانهای جهانی است، در لایحه برنامه پنجم نگاه ویژه نسبت به آن شده و مورد تصویب قرار گرفته كه از نتایج آن در 10 سال گذشته كاهش 50 درصدی تلفات ترافیكی است.

وی با بیان به ضرورت كاهش ده درصدی حوادث و تلفات جاده ای به موجب این لایحه گفت: با تلاش و همت دستگاهها از سال گذشته كشور از مرز 2 برابر پیش بینی سازمانهای جهانی و قانون برنامه پنجم توسعه عبوركرده و رقم 13 و هشت دهم درصد كاهش فوتی های ترافیكی به ثبت رسیده است.

رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر كشور نیز از افزایش 45 درصدی تجهیزات و نیروهای امدادی این سازمان برای ارائه خدمات مناسب در طرح زمستانی سال 91 خبر داد.

دكتر 'محمود مظفر' گفت: سازمان جمعیت هلال احمر كشور با افزایش تجهیزات و امكانات در بخش های مختلف اعم از اورژانس، راهداری و امداد خودرویی در راستای نجات جان انسان و كاهش آسیب های ناشی از بحران های احتمالی گام های بیشتری برداشته است.

وی از افزایش 45 درصدی تجهیزات و نیروهای امدادی مشتمل بر استقرار 1500 نیروی متخصص در یك هزار و 172 پایگاه ثابت، سیار و موقت در مناطق كوهستانی، جاده ای، ساحلی و صعب العبور را برای ارائه خدمات مناسب به هموطنان عنوان كرد.

رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر كشور افزود: 12 پایگاه هوایی امداد و نجات هوایی با 17 فروند بالگرد آماده خدمت رسانی بوده كه در سال 91، چهار فروند بالگرد دیگر به این میزان برای تسریع روند مدیریت بحران افزوده شد.

مظفر در ادامه گفت: سازمان هلال احمر به خودروهای چند منظوره، خودروهای فرماندهی، موتورهای امدادی و تجهیزات رادیویی و ارتباطی در سال 91 برای مقابله هر چه بهتر با بحران های احتمالی مجهز شده است.

وی گفت: تجهیزات فوق، امكان ارائه خدمات مناسب در خصوص 40 هزار اسكان اضطراری، 80 هزار تغذیه و 20 هزار نفر درمان اضطراری را فراهم كرده است.

رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر كشور خاطرنشان كرد: در سال گذشته با اهتمام جمعیت هلال احمر كشور 127 هزار نفر از خدمات این سازمان بهرمند شدند كه 12 هزار و 500 نفر از مرگ حتمی نجات یافته و مابقی بصورت سرپایی و ارجاع به مراكز درمانی معالجه شده اند.

رزمایش طرح زمستانی روز یكشنبه با شركت نیروی انتظامی، پلیس راه كشور، سازمان راهداری و حمل و نقل كشور، سازمان جمعیت هلال احمر، اورژانس تهران و امداد خودرو جاده ای و با حضور مقامات كشوری و لشكری در پیست اسكی شهر آبعلی در شرق استان تهران، برگزار شد.

این رزمایش، به منظور اعلام آمادگی نیروهای پلیس، امداد جاده ای و یگان های نجات كشور هر سال در آذر ماه در سراسر كشور برگزار می شود.

در این رزمایش، بر تلاش به منظور كاهش آمار تصادفات و حوادث جاده ای تاكید و از فداكاریهای عواملی كه موجب كاهش آمار حوادث و تلفات جاده ای در سال 90 شده بودند، تقدیر شد.

در این رزمایش فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سردار ˈاسكندر مومنیˈ رییس پلیس راه كشور، دكتر ˈغلامرضا معصومیˈ رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی كشور، دكتر ˈمحمود مظفرˈ رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، ˈشهریار افندی زادهˈ معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان حمل و نقل كشور، سخنرانی كردند.

در سال جاری 19هزار تیم خدمت و امداد و90 هزار نیروی ثابت در طرح زمستانی فعالیت می كنند كه شامل خودروهای ماشین آرگو، برف روبی، برف خور، گریدر، لودر، ..... آمبولانس های امداد و نجات جاده ای، گشت های راهداری، گشت حریم، راهور محله .... است.

طرح زمستانی 91 از روز یكشنبه 19 آذر آغاز و تا روز 25 اسفند ماه 91 ادامه خواهد داشت/ن

تهرام/8128/1457/