تهران- تغذيه نقش بسيار مهمي در افزايش و بهبود سطح يادگيري و تمركز حافظه دانش آموزان دارد، موضوعي كه شايد كمتر مورد توجه والدين بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، در حالی والدین به بهبود كیفیت آموزشی فرزندانشان با انجام اقداماتی از جمله تدریس خصوصی، نام نویسی آن ها در كلاس های فوق برنامه، نام نویسی در مدارس و آموزشگاه های معتبر اقدام می كنند كه نقش تغذیه به نوعی به حاشیه رانده می شود این در حالی است كه متخصصان معتقدند تغذیه نامناسب تاثیر بسزایی در كاهش تمركز حافظه و یادگیری دانش آموزان دارد.

براساس این گزارش، بروز برخی از بیماری ها نتیجه كمبود دریافت برخی مواد مغذی است كه می تواند زمینه ساز اشكال در یادگیری و تمركز و حافظه شود به عنوان مثال كم خونی و فقر آهن به ویژه در دختران نوجوان می تواند زمینه ساز ایجاد مشكل در قدرت یادگیری و تمركز شود.

دانش آموز در ساعات مختلف روز در مدرسه نیاز به تمركز دارد و زمانی كه به اندازه كافی یا به گونه ای مناسب صبحانه نخورده باشد، امكان كاهش قدرت یادگیری او وجود دارد و این مورد در مطالعات علمی اثبات شده است.

تغذیه مناسب حاوی پروتئین، كربوهیدرات ها، مایعات و مقدار كمی چربی در تحرك، فعالیت بدنی و پیشرفت درسی دانش آموزان اهمیت بسزایی دارد.

'محمد چینیان' معاون دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: دانش آموزان باید در طول روز علاوه بر سه وعده غذایی اصلی(صبحانه، ناهار و شام) دو میان وعده غذایی نیز مصرف كنند.

وی افزود: دو میان وعده غذایی دانش آموزان در طول سال تحصیلی از طریق پایگاه های غذای سالم مدارس( بوفه ها) تامین می شود.

چینیان، درباره عادات غذایی دانش آموزان، اضافه كرد: فرهنگ سازی و ارتقای سطح دانش تغذیه ای دانش آموزان در آموزش و پرورش حائز اهمیت است و یكی از مهم ترین عوامل شكل دهنده الگوی غذایی دانش آموزان مجموعه عادات و فرهنگ غذا در جامعه است كه در بدو تولد شكل می گیرد.

چینیان اضافه كرد: از سوی دیگر فرهنگ، آداب و سنن هر جامعه تحت تاثیر وضعیت جغرافیایی، اقتصادی و آگاهی تغذیه ای همان جامعه است.

وی ادامه داد: براین اساس آموزش و پرورش با ارایه برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی، سطح فرهنگ تغذیه دانش آموزان را توسعه می دهد.

وی با بیان اینكه یكی از مهم ترین عوامل موثر در رشد كودكان و نوجوانان دسترسی به منابع غذای كامل و سالم است، گفت: اصول تغذیه سالم و بهداشتی و جبران كمبودهای غذایی احتمالی در سنین مدرسه بر فعالیت های ذهنی و آموزشی دانش آموزان تاثیر گذار است.

معاون دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: كمبود غذایی در سنین رشد منجر می شود تا فرد انرژی لازم را برای فعالیت های آموزشی و پرورشی نداشته باشد و دچار بیماریهایی از جمله كاهش قدرت دفاعی بدن در برابر بیماریها شود.

چینیان گفت: ارایه آموزش های لازم و فرهنگ سازی از ضرورت های عصر حاضر است و یكی از مكان هایی كه می تواند در این زمینه آموزش دهنده باشد ، مدرسه است.

وی ادامه داد: بنابراین آموزش و پرورش سعی كرده تا از پتانسیل های موجود در مدارس از جمله اولیا و كاركنان مدارس استفاده كرده و با برگزاری كلاس های ضمن خدمت ویژه مربیان بهداشتی، نكات مهم تغذیه ای را به دانش آموزان، اولیا و كاركنان مدارس منتقل كند.

'محمد صفریان' یك كارشناس تغذیه در این زمینه گفت :مصرف مواد غذایی شیرین در وعده صبحانه قدرت یادگیری دانش آموزان را در طول روز كاهش می دهد.

وی با اشاره به اینكه مصرف تركیبات شیرین موجب نوسان شدید قند خون می شود، افزود: مصرف تركیبات شیرین به نوعی كودكان را هیجان زده می كند و سبب می شود كه قدرت تمركز و قدرت یادگیری را كاهش می دهد.

صفریان صبحانه را مهم ترین وعده غذایی برای دانش آموزان دانست و گفت بهترین تركیب برای این وعده تركیبات پروتئینی شامل شیر، پنیر، كره و تخم مرغ است.

صفریان با بیان اینكه در حدود 40 درصد از دانش آموزان وعده صبحانه را نمی خورند خاطرنشان كرد: والدین باید به این وعده به ویژه در دانش آموزان دبستانی اهمیت ویژه ای بدهند.

وی دامه داد: همچنین میان وعده ها در رژیم غذایی به ویژه برای دانش آموزان دوره ابتدایی بسیار مهم است و باید برای دانش آموزان دو میان وعده در نظر گرفته شود كه یكی از آنها یك غذای سبك مانند شیر و كیك یا ساندویچ های خانگی و دیگری میوه باشد.

صفریان با اشاره به اهمیت نظم در وعده های غذایی تاكید كرد: باید برای دانش آموزان یك نظم غذایی خاص را در نظر گرفت به این معنی كه هر روز راس یك ساعت مشخص نهار و راس یك ساعت مشخص شام سرو شود.

وی گفت : بهتر است وعده نهار كه یكی از وعده های بسیار مهم است هنگام مراجعت كودكان از مدرسه آماده باشد و شام در ساعات اولیه شب صرف شود تا فرصت كافی بین صرف شام و خواب وجود داشته باشد و در حدود 45 دقیقه قبل از خوابیدن یك نوع لبنیات مصرف شود.

این كارشناس تغذیه با اشاره به اینكه تفاوت هایی در نحوه تغذیه دانش آموزان دوره های مختلف وجود دارد، بیان كرد: هر چه به سن اوج گیری تراكم استخوان نزدیك تر می شویم باید مصرف لبنیات و ویتامین دی را بیشتر كرد و همچنین نیاز افراد به اشعه آفتاب نیز زیادتر می شود.

وی ادامه داد: در دانش آموزانی كه سن بالاتر دارند مصرف لبنیات كم چرب به ویژه اگر دانش آموز دچار چاقی است توصیه می شود در صورتی كه در دانش آموزان با سن كمتر مصرف لبنیات پرچرب بهتر است.

اجتمام(5)**9105** 1568