قشم – دبير جشنواره نجوم قشم گفت: جامعه نجوم آماتوري ايران فعال ترين جامعه نجوم آماتوري خاورميانه محسوب مي شود.

هومن نجفی روز سه شنبه در آستانه آغاز دومین جشنواره نجوم قشم در گفتگوی اختصاصی با ایرنا افزود: دلیل تحرك و پویایی جامعه نجوم آماتوری ایران این است كه اعضای آن را برخلاف اكثر كشورهای دیگر، افراد جوان و نوجوان تشكیل می دهند.

وی برگزاری آیین های خاص مربوط به نجوم مانند روز نجوم و ماه نجوم و برپایی جشنواره های خاص نجوم مانند جشنواره ساعت آفتابی و رقابت های رصدی مانند ماراتون 'مسیه' (دانشمند نجوم فرانسوی) و رقابت 'صوفی'(دانشمند قرن چهارم ایران) را از جمله فعالیت هایی دانست كه جوانان و نوجوانان عضو جامعه نجوم آماتوری ایران با شور و شوق فراوان انجام می دهند.

دبیر جشنواره نجوم قشم درباره فعالیت های نجومی در جزیره قشم هم گفت: این جزیره به علت داشتن اقلیم خاص و طبیعت و شرایط زیست محیطی بی نظیر، بهترین موقیعیت را برای این گونه فعالیت ها داراست.

نجفی نبودن هرگونه فعالیت چشمگیر نجومی در حاشیه جنوبی كشور را دلیلی بر انتخاب جزیره قشم برای تاسیس یك موسسه ویژه این فعالیت ها تحت عنوان مدار 27درجه در قشم اعلام كرد و گفت: در این موسسه مباحث نجوم آماتوری در سطوح مختلف وعكاسی نجومی و عكاسی طبیعت آموزش داده می شود و مباحثی مانند طبیعت گردی و آشنایی با محیط زیست نیز به لیست عناوین آموزشی این موسسه اضافه خواهد شد.

به گفته وی گسترش و توسعه نجوم آماتوری و آشنا ساختن مردم بومی قشم با مباحث زیبایی های آسمان و علم نجوم از دیگر اهداف تاسیس این موسسه در قشم بشمار می رود.

دبیر جشنواره نجوم قشم در بخش دیگری از این گفتگو به دلایل برگزاری این جشنواره در قشم در این مقطع زمانی نیز اشاره كرد و یادآور شد: در فصول پاییز و زمستان قسمت عمده ای از آسمان كشورمان پوشیده از ابر و هوا سرد است، اما هوای قشم هم اكنون صاف و مطبوع است كه بهترین شرایط برای فعالیت های نجومی بشمار می رود.

وی امكان رصد اجرام آسمانی عرض های جغرافیایی جنوبی تر مانند ستاره سهیل را یكی دیگر از دلایل برگزاری این جشنواره خواند وگفت: این جشنواره كه در واقع همان مهمانی ستاره ها (star party)است در دنیا به عنوان یكی از ابزارهای جذب گردشگران نجومی محسوب می شود كه با توجه به وجود جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی قشم امیدواریم این جزیره را به عنوان مركز فعالیت های نجومی در منطقه خلیج فارس معرفی نماییم.

به گفته وی افزودن نام ایران و نام قشم در لیست جشنواره های جهانی(star parties) كه باعث جذب گردشگران نجومی از سراسر دنیا می شود، یكی دیگر از اهداف برگزاری جشنواره نجوم قشم است.

نجفی حضور مدیر یك رصدخانه مشهورآمریكا را كه یكی از معروف ترین منجمان آماتور جهان بشمار می رود به عنوان مهمان ویژه در این جشنواره، عاملی برای معرفی هرچه بیشتر قشم به دنیا ارزیابی كرد.

وی با اشاره به اینكه محل اسكان شركت كنندگان در این جشنواره در محدوده ژئوپارك قشم انتخاب شده است، تصریح كرد: با توجه به اینكه یكی از تعریف های ژئوپارك وجود فعالیت های فرهنگی در راستای كمك به توسعه پایدار جامعه محلی است، در جشنواره قبلی نجوم قشم، جامعه محلی هم از نظر فرهنگی و هم از نظر مالی منتفع شدند كه این موضوع باید مورد توجه مسئولان ژئوپارك قشم قرار بگیرد.

به گفته وی شركت كنندگان در جشنواره نجوم قشم در طول برگزاری این جشنواره از امكانات برق، سرویس های بهداشتی، امنیت، بیمه همگانی و صبحانه برخوردار هستند و می توانند از از ابزارهای رصدی پیشرفته مانند تلسكوپ 160اینچ پایه موتوردار و تلسكوپ خورشیدی 'HIFA' كه در اختیار آنها قرار خواهد گرفت، استفاده كنند.

دبیر جشنواره نجوم قشم با تشكر از سازمان منطقه آزاد قشم و مركز بین المللی رشد قشم كه نهایت مساعدت و همكاری را در برگزاری هرچه باشكوه تر این جشنواره بعمل آورده و می آورند، از كاهش تعداد ثبت نام كنندگان جشنواره امسال نسبت به جشنواره قبلی ابراز نگرانی كرد و دلیل آن را بروز مشكلات اقتصادی و افزایش نرخ تورم در جامعه دانست.

دومین جشنواره نجوم قشم از عصر روز سه شنبه 21آذر91در حوالی روستای طبل جزیره قشم آغاز می شود و شركت كنندگان پس از استقرار در چادرهای خود تا 24آذر 91به مدت سه شبانه روز به بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی جزیره می پردازند و با شركت در كارگاه های آموزشی تخصصی در كنار منجمان و مدرسان با تجربه به رصد اجرام آسمانی و كسب تجربه دراین عرصه مبادرت می كنند.ك/3

1871/668