تهران- مدير گروه ارزيابي آثار پژوهشي پژوهشكده باقرالعلوم(ع) از حمايت اين پژوهشكده از پايان نامه هاي علوم اسلامي انساني به ويژه درحوزه تبليغ، فرهنگ و علوم اجتماعي و رفتاري خبر داد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا از پژوهشكده باقرالعلوم(ع)،'عظیم عابدینی' درباره حمایت از پایان‌نامه‌های دانشگاهی و حوزوی گفت: یكی از اهداف پژوهشكده تقدیر معنوی از پژوهشگران است تا آنها با قوت بیشتری به تحقیق و پژوهش بپردازند.

وی ادامه داد: پژوهشكده باقرالعلوم(ع) با اهمیت دادن به موضوعات اسلامی انسانی به ویژه در حوزه فرهنگ و علوم اجتماعی و رفتاری و شبهه شناسی، جهت گیری خاصی را در انجام پروژه های تحقیقاتی در میان طلاب و دانشجویان بوجود آورد.

عابدینی با بیان این كه آثار پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی در ابتدا مورد ارزیابی اجمالی قرار می‌گیرند؛افزود: آن دسته از پایان نامه هایی كه امتیاز لازم را به دست آورند؛ مورد ارزیابی تفصیلی قرار خواهند گرفت و درصورت كسب امتیاز لازم، با موافقت شورای علمی و رییس پژوهشكده قراردادی با نویسنده پایان‌نامه بسته می‌شود و كمك هزینه‌ نقدی به دانشجو یا طلبه پرداخت می‌شود.

وی توضیح داد:در صورت عدم كسب امتیاز لازم، چنانچه پژوهشگر ارزیابی مورد نظر پژوهشكده را بپذیرد؛ تغییرات اساسی از سوی كارشناسان در پژوهش، اعمال می شود و در نهایت پایان‌نامه اصلاح شده را با توافق نویسنده به صورت كتاب منتشر خواهد كرد.

عابدینی همچنین گفت: تبیین مناسب موضوع و طرح مساله، پرداختن مناسب به آن و پرهیز از مباحث حاشیه‌ای، نوآوری تناسب متن با عنوان پایان‌نامه، مبتنی بر قواعد و روش‌های علمی بودن از جمله ویژگی پایان‌نامه‌های ارسالی است كه پژوهشگران باید آنها را رعایت كنند.

مدیر گروه ارزیابی آثار پژوهشی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) افزود: پایان‌نامه‌های ارسالی باید از نظر طرح نظریه و گستره منابع، دارای اعتبار علمی و نظریه‌پردازی مطلوب باشد و متن آنها نیز باید از حیث روانی و رسایی و رعایت قواعد ادبی و نگارشی مناسب باشد.

وی ضمن ارایه آماری افزود: در نیمه نخست سال جاری 135عنوان پایان‌نامه مورد ارزیابی قرار گرفته كه از این تعداد 85 عنوان دارای موضوعات قرآنی حدیثی، فلسفی و كلامی بوده و بقیه پایان نامه ها در موضوعات علوم اجتماعی، روانشناسی و تاریخ اسلام بود كه پنج عنوان در مرحله ارزیابی نهایی و آماده‌سازی برای چاپ است.

وی با بیان اینكه 30 درصد پایان‌نامه‌ها حوزوی و 70 درصد دانشگاهی بوده؛ افزود: تاكنون سه هزار و 500 پایان‌نامه در این گروه مورد ارزیابی قرار گرفته و 13 عنوان از آنها پس از تغییرات گسترده به چاپ رسیده است.

فراهنگ(1)**1003**