تهران - يك متخصص قلب و عروق اعلام كرد: درمان نارسايي شديد دريچه ميترال از اين پس بدون نياز به عمل جراحي و با روش ميتراكليپ mitraclip صورت مي پذيرد.

دكتر حسن آقاجانی عصر چهارشنبه با اعلام این مطلب اظهار داشت: روش میتراكلیپ در خصوص بیمارانی كه مبتلا به نارسایی شدید دریچه میترال هستند و به درمان های دارویی پاسخ نمی دهند موثر معرفی شده است.

وی افزود: نارسایی دریچه میترال یكی از بیماری های مهم است كه اگر درمان مناسب برای آن صورت نگیرد به تنگی نفس، كاهش میزان تحمل فعالیت و نهایتا نارسایی قلب و كاهش طول عمر بیماران منجر خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران تصریح كرد: تاكنون روش های معمول دیگری برای درمان نارسایی دریچه میترال انجام می گرفته كه همه این ها عوارضی را با خود به همراه داشت.

دكتر آقاجانی با بیان این كه در این روش نیازی به باز كردن قفسه سینه بیمار نیست، ابراز داشت: اجرای روش میتراكلیپ كاری گروهی است زیراهمزمان با آن لازم است فلوروسكوپی و اكوی مری نیز از بیمار انجام پذیرد.

وی ادامه داد: در روش میتراكلیپ كه متخصصان قلب و عروق در بخش كت لب cat lab آن را انجام می دهند، از طریق ورید رانی انجام می شود. پزشك كاتتر را پس از ورود از ورید رانی به سمت قلب بیمار هدایت می كند و با زدن كلیپس یا گیره ای به دریچه میترال، دریچه گشاد شده را به یكدیگر نزدیك می كند.

مشاور وزیر بیان كرد: بیماری كه تحت درمان با میتراكلیپ قرار گرفت مردی 83 ساله ای بود كه سابقه عمل بای پس را نیز داشت كه گشادی دریچه میترال وی با دو كلیپس برطرف شد.

دكتر آقاجانی یادآور شد: این روش برای كسانی كه بیماری های مزمن تنفسی و چاقی مفرط دارند و بیمارانی كه ریسك عمل جراحی باز را در آنها بالا است بسیار مناسب است.

این متخصص قلب و عروق در خصوص عوارض و دوران نقاهت این روش گفت: نكته مهم در روش میتراكلیپ آن است كه نیازی به باز كردن قفسه سینه بیمار ندارد بنابراین عوارض و مدت نقاهت بیمار وهمچنین هزینه های عمل و داروهای بعد از عمل نیز در بیمار به مراتب كمتر خواهد بود.

وی اضافه كرد: بلافاصله بعد از عمل بیمار به بخش منتقل می شود و به محظ به هوش آمدن بیمار كاملا احساس بهبودی می كند و بیماران را فردای روز عمل تنها برای این كه چك مجدد شود در بیمارستان نگه می داریم و در شرایط ایده ال می شود فردای عمل، بیمار را مرخص كرد.

اجتمام (1) ** 1647