بجنورد - رونق بازار خريد و فروش اقلام مصرفي شب يلدا كه از چند شب پيش در آستانه بلندترين شب سال در استان خراسان شمالي آغاز شده بود پنجشنبه شب به اوج خود رسيد.

به گزارش ایرنا، چند سالی بود كه به دلیل همزمانی شب یلدا با ایام سوگواری آل الله در ماه محرم، مردم ولایتمدار و دوستدار اهل بیت (ع) در این خطه همچون دیگر نقاط كشور، ذوق و شوقی برای تهیه سور و سات شب چله نداشتند.

اما به نظر می رسد امسال همزمان شدن شب یلدا با ولادت باسعادت حضرت موسی بن جعفر (ع) موجب شده تا مردم خراسان شمالی برای برپایی این آیین پا را فراتر از سال های پیش گذاشته و نیم گاهی هم به خرید شیرینی و تنقلات داشته باشند.

از سویی رونق بازار خرید و فروش در بازار شب چله ای خراسان شمالی موجب شده تا قیمت برخی از اقلام بخصوص میوه و تربار نسبت به روزهای گذشته دست كم بین 20 تا 25 درصد افزایش یابد كه این گرانی با وجود نظارت دستگاه های مربوط، سبب نارضایی مردم این استان شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سطح بازار شهر بجنورد، مركز استان خراسان شمالی قیمت هر كیلوگرم پرتقال خونی در بازار بین 16 تا 20 هزار ریال، پرتقال تامسون 20 هزار ریال، سیب سفید و قرمز بین 15 تا 18 هزار ریال ،كیوی 18 هزار ریال، هندوانه 20 هزار ریال، نارنگی 18هزار ریال، انار 30 هزار ریال و موز نیز 40 هزار ریال است.

همچنین قیمت هر كیلوگرم آجیل مخلوط در بازار مركز استان 150 تا 180 هزار ریال، پسته 400 هزار ریال، تخمه آفتابگردان 40 تا 50 هزار ریال و تخمه كدو 120 تا 150 هزار ریال به فروش می رسد.

احمد رحمتی یكی از میوه فروشان شهر بجنورد با تایید گران شدن برخی از ارقام میوه می گوید: تمام خرید و فروش میوه از سطح میدان بار انجام و با درصد سود منطقی كه از سوی اداره كل صنعت، معدن و تجارت تعیین شده به فروش می رسد.

وی گفت: در آستانه شب یلدا قیمت برخی از ارقام میوه در این استان به نسبت روزهای قبل افزایش داشته و این افزایش قیمت مربوط به میوه هایی است كه از استان های دیگر وارد می شود.

معاون توسعه و تجارت داخلی اداره كل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: برای خرید اقلام مصرفی مردم در شب یلدا در شهر بجنورد هشت مركز فروش میوه و تربار پیش بینی شده كه با توافق مجمع این واحدها میوه ها را با سود كم و قیمت پایین به مردم می فروشند.

'حسین كاظم زاده' روز پنجشنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار كرد: علاوه بر آن گروه های نظارتی نیز بر قیمت میوه و تربار و سایر اجناس مورد نیاز مردم برای شب یلدا نظارت كرده و با متخلفان برخورد خواهند كرد.

معاون بازرسی و نظارت اداره كل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: برای نظارت بر خرید و فروش شب یلدا بیش از 220 ناظر به كار گرفته شده است.

'حبیب الله عطاردی' اظهار كرد: این ناظران بر میوه فروشی ها، قنادی ها و مراكز فروش آجیل و خشكبار نظارت دارند و با متخلفان احتمالی برخورد می كنند.

وی اضافه كرد: علاوه بر آن مركز 124 نیز به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش های مردمی در مورد تخلفات صنفی است و مردم می توانند گزارش خود را به این مركز ارسال كنند.

به گفته وی به تخلفات صنفی شب یلدا به صورت ویژه رسیدگی می شود و پرونده متخلفان نیز برای برخورد به اداره كل تعزیرات حكومتی ارسال می شود. ك/4

2712/626