تهران -'ارسلان كامكار' به عنوان عضوي از خانواده موسيقيدان كامكارها است كه در طول فعاليت هنري خود نقش بسزايي در روند اعتلاي موسيقي ايران و بالابردن قابليت هاي اين هنر ايفا كرده است.

'ارسلان كامكار' دوم دی ماه 1339 در شهر سنندج و در خانواده ای آشنا به هنر موسیقی متولد شد، شرایط مطلوب برای یادگیری موسیقی در خانواده كامكارها وی را همچون دیگر اعضای خانواده اش تحت تاثیرقرار داد.

پدر خانواده كامكارها نقش نخستین استاد موسیقی را برای ارسلان بازی كرد، وی از خردسالی با موسیقی آشنا شد و چندی نگذشت كه موسیقی را به عنوان حرفه اول زندگی خود برگزید.

فضای این خانواده هنرمند به گونه ای بود كه هر كدام از برادران ارسلان سازی مختص به خود را می‌نواختند، جای خالی ساز ویلن در این میان و علاقه خودش از طرف دیگر موجب شد ویلن را به عنوان ساز اول خود انتخاب كند.

ارسلان از همان دوران نوجوانی همكاری خود را به گونه حرفه ای در گروه های فعال در شهر سنندج آغاز كرد ، حسن كامكار پدر وی گروه مجلسی را رهبری می كرد كه اعضای خانواده نیز در آن نوازندگی می كردند ، این گروه بعد از چندی فعالیت به عنوان بهترین اركستر شهر سنندج شناخته شد.

بعد از انقلاب فرهنگی و بسته شدن دانشگاه ها، ارسلان به همراه دیگر برادران خود به تهران عزیمت كرد و در دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران در رشته نوازندگی ویلن مشغول به تحصیل شد؛ در زمان امتحان ورودی نوازندگی، وی چنان قابلیتی از خود نشان داد كه هیات داوران را برآن داشت كه با بالاترین نمره وی را قبول كنند.

ارسلان با ورود به دانشگاه دستاوردهای آكادمیك موسیقی جهان را آموخت كه بعدها در آهنگسازی و خلق گونه های مختلف موسیقایی از آنها بهره برد ، در این زمان علاقه وی به تدوین آثار اركسترال با دستمایه های شرقی ظاهر شد.

مهمترین اثر وی در این گونه موسیقایی ' كنسرتو كمانچه' بود كه با همكاری برادرش اردشیر كامكار برای ساز كمانچه و اركستر طراحی شد، بخش تدوین بخشهای اركسترال و تنظیم ملودیها بر عهده ارسلان بود كه جملات شرقی در قالب فضای اركسترال خود را نشان می دادند.

سوئیت سمفونیك 'افسانه سرزمین پدری‌ام' و سوئیت سمفونیك 'كردی' از دیگر آثار اركسترال این هنرمند به شمار می رود كه فضایی جدید را در اینگونه موسیقایی در ایران معرفی كرد.

همكاری وی با اركستر سمفونیك تهران به عنوان یكی از نوازندگان برتر این اركستر در بالا بردن توانایی های این نوازنده موثر بود چرا كه اركستر سمفونیك تهران در آن زمان سطح بالایی داشت و در نتیجه فعالیت در آن برای ارتقاء نوازندگی مفید بود.

ارسلان كامكار در كنار پیگیری موسیقی غربی در شناخت دستاوردهای موسیقی سنتی ایران نیز كوشید، وی عود را به عنوان ساز دوم خود برگزید و آهنگسازی هایی نیز در گونه موسیقی سنتی ایران انجام داد ، موسیقی فیلم مادر به كارگردانی علی حاتمی را می توان مطلوب ترین نمونه آهنگسازی ارسلان كامكار در موسیقی ایرانی برشمرد.

وی در دهه 70 بر روی ساز عود تمركز بیشتری داشت و در نتیجه در زمان تاسیس گروه كامكار ها به عنوان نوازنده عود فعالیت كرد.

گروه كامكارها از اواسط دهه 70 فعالیت خود را به طور جدی آغاز كرد؛ دراین گروه ستاره های موسیقی در كنار هم گروه نوازی می كردند ، همكاری این گروه با شهرام ناظری با استقبال گسترده ای همراه بود به طوریكه هزاران نفر برای دیدن این برنامه به محل مجموعه ورزشی انقلاب آمدند.

ارسلان در اوج گیری گروه كامكار نقش بسزایی ایفا كرد بطوریكه بخش اعظمی از آهنگسازی و تنظیمات آثار بر عهده وی بود.

این نوازنده تا امروز در كنار فعالیت های موسیقی غربی خود در گروه كامكار نیز به همراه دیگر اعضای خانواده خود حضور دارد و تاكنون كنسرت‌های متعددی را در ایران و جشنواره های معتبر موسیقی اجرا كرده است.

ارسلان با توانایی بالای خود در نوازندگی ویلن و آموزش آن به هنرجویان نقش بسزایی در زنده نگاه داشتن این ساز در ایران ایفا كرد ، بسیاری از نوازندگان فعال این ساز در ایران دوره ای آموزشی را در نزد این استاد سپری كرده اند.

فراهنگ (5) ** 9252**1588