به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، معتضد كه در نخستین گردهمایی مجموعهداران ایران در بخش هنرهای دینی موزه هنرهای امام علی(ع) سخن میگفت، برگزاری این نشست را دیرهنگام توصیف كرد و گفت: دیر به فكر توجه به مجموعهداران افتادیم.
این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: در طی سالهای گذشته بسیاری از آثار فرهنگی و تاریخی، كتابها و آثار فرهنگی از كشور خارج شدند و امروز باید با استفاده از اسناد مختلف، حقانیت خود را ثابت كنیم.
معتضد با توضیح تاریخچه مجموعه داری در ایران گفت: در سالهای گذشته كاركنان سفارتخانههای خارجی در ایران از جمله انگلیس بسیاری از آثار هنری شامل سكه ها، كوزههای سفالی و حتی در امامزادهها را خریداری و به خارج از كشور منتقل كردند كه امروز این آثار در موزهها و یا نزد مجموعه داران خارجی نگهداری می شود.
به گفته وی، اسناد و كتابهای مختلفی كه در مراكزی چون آستان قدس رضوی و كتابخانه ملی ایران وجود دارد، تاریخچه خروج این آثار هنری از كشور را نشان میدهند و حقانیت ایران را برای مالكیت این اشیاء ثابت میكنند.
معتضد به مفقود شدن برخی از آثار میراث فرهنگی ایران اشاره كرد و گفت: جواهرات سلطنتی در دوره آقامحمدخان قاجار جمع آوری شد،از جمله نفیسترین مجموعههایی بود كه با پیروزی انقلاب در ایران سرنوشت نامعلومی پیدا كرد.
وی ادامه داد: علاوه بر این میتوان به مجموعه تابلوهای نقاشی نفیس، 13 كتاب بی نظیر مینیاتور و مجموعهای از 400 فیلم مستند درباره تاریخ ایران اشاره كرد كه متاسفانه هیچ اثری از آنها وجود ندارد.
معتضد درباره این فیلمهای مستند كه خود برای تلویزیون ملی ایران جمعآوری كرده بود، توضیح داد: این فیلمهای صامت شامل اسنادی در مورد ستارخان، تاریخ مشروطه، جنگ جهانی اول و دوم، وقایع 28 مرداد و تمام آنچه كه بخش مهمی از تاریخ ایران را تشكیل میدهد، بودند كه متاسفانه تنها یك ساعت و 30 دقیقه از این فیلمها صامت در آرشیو صدا و سیما وجود دارد.
این پژوهشگر تاریخ با بیان اینكه هر گوشه از این كشور پهناور دارای آثار تاریخی و ملی است، عنوان كرد: یك خط نوشته، پروتكل مرزی یا یك عكس تاریخی میتواند برای سرنوشت مرزهای ما موثر باشد و لازم است به عنوان یك سند تاریخی مهم حفظ شود.
معتضد خطاب به مجموعهداران گفت: ما باید از كیان و تاریخ این كشور با اتحاد محافظت كنیم.
'غلامرضا سحاب' مجموعه دار و استاد دانشگاه نیز در این مراسم گفت: گردآوری مجموعه داران در این همایش حادثه مهمی بوده كه با تلاش های بسیار در نهایت انجام شد و باید آن را به فال نیك گرفت.
وی با تاكید بر اینكه میراث فرهنگی هر كشور شناسنامه ملی آن سرزمین است كه مهمترین وحدت آنان میشود، اظهار داشت: یك مجموعه دار یاور محقق است زیرا با در اختیار قرار دادن اسناد و مدارك خود، به روند تحقیقات كمك میكند.
سحاب ادامه داد: یك مجموعه دار با علاقه و استعداد ذاتی خود سبب می شود همه زندگی و سرمایه اش صرف نگه داری از آثار هنری و تاریخی شود و حتی دیگران را به این كار تشویق كند.
فراهنگ9173**2025
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۳
تهران- 'خسرو معتضد' تاريخدان و پژوهشگر تاريخ، حرفه مجموعهداري را مانند شناسنامه و هويت يك كشور دانست و گفت: فرهنگ و تاريخ هر كشور را مجموعه داران حفظ مي كنند.