تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۸

گرگان - معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون، با كاهش 13 درصدي چاپ كتب ترجمه شده رو به رو بوده ايم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'علی اسماعیلی' روز چهارشنبه در مراسم پایانی ششمین جشنواره گام اول و افتتاح هفتمین نمایشگاه بزرگ كتاب گلستان در گرگان افزود: این امر نشان می دهد كه نویسندگان و مؤلفان ایرانی به سمت كتاب های ایرانی رفته اند و از كتب خارجی كه گاهی همراه با فرهنگ غربی است، پرهیز داشته اند.

وی اضافه كرد: در نشر كتب كودك و نوجوان نیز از ابتدای سال جاری تاكنون، هشت درصد رشد حاصل شده است كه این آمار نسبتا خوبی است اما باید به حد مطلوب و رضایتمند رسید.

وی تصریح كرد: یك رویكرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرهیز از نشر آثاری است كه اثری ندارد و یا ترویج فرهنگ غربی است و خوشبختانه ناشران ایرانی با این رویكرد، همسو شده اند.

وی ادامه داد: در سال های اول پیروزی انقلاب اسلامی تنها یك هزار عنوان كتاب در سال به چاپ می رسید، اما امروز سالانه 69 هزار عنوان كتاب در كشور تولید می شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توسعه، گسترش و بسط كتاب و كتاب خوانی، تشویق دوستداران علم و دانش، ترویج فرهنگ و ادب ایرانی در بین نسل جوان و تشویق به خواندن و نوشتن از اهداف نظام جمهوری اسلامی است.

اسماعیلی افزود: فرآیندهای 'تولید'، 'ترویج، تبلیغ و تشویق' و 'نشر و توزیع' از سیاست های وزارتخانه است و به این بخش اهمیت زیادی داده شده و برنامه های خوبی در دستور كار قرار داده شد است.

به گفته اسماعیلی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشران و مؤلفان را تشویق می كند تا آثار فاخر و ارزشمند تولید كنند تا بهترین یادگار و ماندگار در جامعه باشد و از آن جایی كه جامعه ما یك جامعه فرهنگی است، این توان در كشور وجود دارد.

وی اظهار كرد: آثاری كه بتواند گره ای از جامعه و زندگی مردم را بگشاید و تاثیر خود را در شئون و سبك زندگی بگذارد، برازنده نظام جمهوری اسلامی است.

وی یادآور شد: تازه در آغاز راه هستیم و به شرایط مطلوب نرسیده ایم، اما با این وجود در برخی ابعاد كتاب در منطقه رتبه اول را داریم و رتبه ما در جهان دهم است.

اسماعیلی با بیان این كه به جای 'كبابخانه باید به كتابخانه برویم و به جای كباب باید كتاب بخریم' گفت: این كار باعث می شود تا رتبه جهانی ما ارتقا یابد و باید به این نكته توجه داشته باشیم كه 'سبك و اصول زندگی' در كتاب است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان یك منتقد و كارشناس، مطالباتی را از فعالان عرصه كتاب دارند، به طوری كه معظم له در نمایشگاه كتاب، به عنوان تنها نمایشگاه حضور پنج ساعته دارند و به دقت مسائل را بررسی و رصد می كنند.

وی درباره توزیع كتب به عنوان فرآیند سوم گفت: ایجاد نمایشگاه یكی از این نمادهاست و موسسه نمایشگاهی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 71 اقدام به این كار كرد و تاكنون تعداد برگزاری نمایشگاه ها به 226 مورد رسیده است.

وی خاطرنشان كرد: از سال 71 تا 81 تعداد نمایشگاه به عدد 100 رسید، اما از سال 84 تاكنون در دولت های نهم و دهم این تعداد به 126 نمایشگاه رسیده كه نشان از توجه دولت های نهم و دهم به بحث كتاب و كتابخوانی دارد.

7467/602/508