رشت - مديركل ثبت احوال استان گيلان گفت : گيلان با توجه به روند رشد جمعيت فعلي ، در آينده با مشكل كاهش جمعيت گروههاي سني جوانان مواجه مي شود .

' زاهد خندستانی ' روز شنبه به مناسبت هفته ثبت احوال در گفت و گو با خبرنگاران گیلان افزود : آمارهای میانگین نرخ رشد جمعیت و نرخ موالید گیلان نشان دهنده این است كه این استان در آینده با كاهش جمعیت گروه سنی جوانان و افزایش جمعیت میانسالی و سالمندی مواجه خواهد شد كه این امر می تواند تبعات منفی اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی برای استان در پی داشته باشد .

وی اظهار داشت : این موضوع خانواده ها را با مشكل جایگزینی جمعیت روبرو می سازد و هرم سنی جمعیتی استان نیز دستخوش تحولات خاص شده و از جمعیت فعال در عرصه كسب و كار نیز كاسته خواهد شد .

وی میانگین نرخ رشد جمعیت استان گیلان در هشت ماهه امسال را 62 صدم درصد ذكر كرد و گفت : این در حالی است میانگین كشوری نرخ رشد جمعیت یك و سه دهم درصد است .

خندستانی با بیان اینكه گیلان كمترین نرخ خام موالید را در بین استان های كشور دارد افزود : نرخ خام موالید استان گیلان نیز در مدت هشت ماهه امسال 13در هزار است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل دو دهم درصد افزایش نشان می دهد .

وی یاد آور شد : نرخ خام موالید در كشور 18در هزار و در استان های همجوار مازندران 14و سه دهم ، قزوین 17و هفت دهم و در اردبیل 18و سه دهم در هزار است .

وی به تشریح خدمات این اداره كل به مناسبت هفته ثبت احوال پرداخت و اظهار داشت : برای صدور كارت ملی هوشمند در استان گیلان بستر سازی شده است و طرح كارت ملی هوشمند با هدف ارایه خدمات به شهروندان در فضای مجازی در دولت الكترونیك صادر می شود و این كارت سند احراز دیجیتالی هویت شهروندان در دولت الكترونیك بشمار می رود و زیرساخت های فضای نرم افزاری آن هم فراهم شده است .

وی تصریح كرد : در راستای بسترسازی صدور كارت هوشمند در استان گیلان پنج میلیون و 200هزار فقره سند ولادت و فوت وجود دارد كه از بدو تاسیس اداره كل ثبت احول تاكنون تنظیم شده است و با اجرای طرح ' آرشیو الكترونیكی اسنادسجلی ' استان گیلان همه اسناد سجلی استان اسكن ، به هنگام و پردازش شده است و تغذیه این اطلاعات به سامانه جمعیتی كشور نیز صورت گرفته است .

خندستانی پیشرفت فیزیكی این طرح را در استان گیلان 98درصد ذكر كرد و اظهار داشت : با عملیاتی شدن این طرح تحول بزرگی در ارایه فضای الكترونیكی خدمات سهل و آسان به مردم انجام خواهد شد .

مدیركل ثبت احوال استان گیلان گفت : در ماه جاری صدور كارت هوشمند ملی برای عوامل اجرایی انتخابات اعم از استاندار ، فرمانداران و بخشداران به عنوان آغاز اجرای طرح صدور كارت ملی هوشمند انجام می شود .

وی به برنامه چشم انداز بیست ساله سازمان ثبت احوال پرداخت و یادآور شد : در افق چشم انداز ثبت احوال این سازمان باید سازمانی فعال الكترونیك ، مكانیزه، خلاق و نوآور و آماده برای خدمات الكترونیك در فضای مجازی باشد .

وی افزود : این سازمان 107نوع خدمت به مردم ارایه می دهد كه این خدمات باید در افق 20ساله بصورت الكترونیك انجام شود كه در این راستا سه ماموریت مهم ساماندهی رخدادهای حیاتی نظیر ولادت ، فوت ، ازدواج طلاق ، تغییر نشانی و مهاجرت ، انتقال اسناد سجلی و صدور مكانیزه مدارك هویت و همچنین انتشار آمارهای حیاتی به این سازمان محول شده است . ك/3

619/604