كاشان- نماينده ولي فقيه و امام جمعه كاشان گفت: رهبري در حكومت اسلامي و نظام مردم سالار ديني در زمان غيبت، منتخب ملت است.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا آیت الله 'عبدالنبی نمازی' در جمع استادان دانشگاه كاشان و سلسله مباحث فقه سیاسی اظهار داشت: رهبری جامعه مسلمین منصوب مردم نیست؛ چرا كه حاكمیت تنها شایسته خداوند بوده كه از جانب او به پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) در زمان غیبت به فقیه عادل واجد شرایط، تفویض شده است.

وی افزود: اختیارات رهبری كه همان سه حوزه ولایت تشریعی یا مقام فتوا دادن، ولایت قضایی و حاكمیت است، بدست خبرگان رهبری یا ملت به رهبری تفویض نمی شود؛ بلكه این اختیارات نیز توسط خداوند به رهبری مسلمین تفویض می شود و مردم در به فعلیت رساندن آن اختیارات نقش دارند.

عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاكید كرد: حضور، تایید و روی آوردن مردم به رهبر و ولی فقیه تنها نشان تایید و مقبولیت مردم بوده و ساز و كار آن در مجلس خبرگان رهبری و توسط منتخبین ملت و یا با حمایت مستقیم مردم مانند آنچه در زمان امام خمینی(ره) رخ داد، انجام می شود.

آیت الله نمازی با اشاره به اینكه میدان اجرای اختیارات ولی فقیه حضور و مقبولیت بخشی مردم است، تصریح كرد: پس از رحلت امام خمینی(ره) چند گزینه برای احراز رهبری نظام اسلامی توسط خبرگان بررسی شد كه در این میان فقیه عادلی كه آشناترین شخص به ساختار سیاسی حكومت، نیروهای مسلح و توانمند ترین فرد در دیپلماسی بین المللی، رهبر معظم انقلاب تشخیص داده شد كه با تاییدات امام خمینی(ره) نیز همراه بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری به كمیسیون اصل یكصد و هفت و یكصد و 9 در قانون خبرگان رهبری اشاره و بیان كرد: هیاتی سه نفره در این كمیسیون وظیفه بررسی و تفحص در میان فقهای واجد شرایط در كشور را به عهده دارند كه صلاحیت های علمی، معنوی و سیاسی واجدین شرایط را بصورت كاملا محرمانه بررسی و در موقع ضرورت اعلام می كنند.

آیت الله نمازی در ادامه به مشكل عدم پذیرش ولایت فقیه از سوی برخی افراد اشاره كرد و گفت: بر اساس روایت امام صادق(ع)، اگر فردی عامدانه از حكم ولایت فقیه سر باز زند، تا حد شرك به خداوند پیش رفته؛ چرا كه بر اساس روایت، كسی كه كلام فقیه عادل را سبك شمارد، حكم امام معصوم را رد كرده است.

وی حاكمیت ولی فقیه را محدود به مرزهای یك كشور ندانست و تاكید كرد: حكم ولی فقیه بر همه مسلمین و در همه جهان ساری و قابل اطاعت است.

1724/7431