رشت - مدير عامل آب و فاضلاب شهري گيلان گفت : كار توسعه و افزايش ظرفيت شبكه فاضلاب رشت در مناطق مختلف شهر و ايستگاههاي پمپاژ با جديت پيگيري شده و بدون وقفه در حال اجر است .

' حمید روشن روان ' روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به لزوم توسعه شبكه های فاضلاب به عنوان مهمترین اقدامات زیر بنایی طرح های شهر سازی گیلان افزود : اكنون ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب رشت 15 هزار متر مكعب در شبانه روز است كه این ظرفیت باید به 90 هزار مترمكعب افزایش یابد .

وی آغاز اجرای پروژه های فاضلاب در 11 شهر استان گیلان را از سال 72 عنوان و اضافه كرد : مهمترین این پروژه ها در شهرهای رشت و بندر انزلی است كه به دلیل نیاز منابع مالی فراوان طی سال های 84 تا 89 از تسهیلات بانك جهانی نیز برخوردار شد .

وی با اشاره به بهره برداری از فاز اول تصفیه خانه پانزده هزار متر مكعبی فاضلاب رشت در تیر ماه سالجاری اظهار كرد : ما به دنبال افزایش ظرفیت این تصفیه خانه به 90 هزار مترمكعب و احداث تصفیه خانه های كوچك در سایر مناطق رشت هستیم تا نیازی به هدایت همه فاضلاب ها برای تصفیه به یك نقطه نباشد .

روشن روان افزود : هم اینك این عملیات در دو بخش مركزی و نیمه های شرقی و غربی رشت در حال اجراست كه می كوشیم تا پایان سال ، 20 هزار مترمكعب به این ظرفیت اضافه شود .

مدیر عامل شركت آبفای گیلان اعتبار هزینه شده برای بهره برداری از فاز اول این تصفیه خانه فاضلاب را یك میلیارد و 170 میلیون ریال ذكر و تصریح كرد : اجرای این طرح تا كنون یك میلیارد و 270 میلیون ریال هزینه داشته و برای تكمیل به یك میلیارد و 730 میلیون ریال اعتبار دیگر نیز نیاز است .

وی ادامه داد : با اختصاص این میزان اعتبار ، می توان دو هزار و 850 هكتار از محدوده اصلی كلانشهر رشت را تحت پوشش شبكه فاضلاب قرار داد .

روشن روان در ادامه با اشاره به احداث تصفیه خانه فاضلاب بندر انزلی كه در مسیر تالاب نیز قرار دارد ، گفت : تصفیه خانه فاضلاب ایلیاران در سال 85 به بهره برداری رسید كه نیمه غربی شهر بندرانزلی را تحت پوشش قرار داده است .

وی تصریح كرد : همچنین تصفیه خانه بزرگ و مجهز دیگری نیز در منطقه شرقی بندر انزلی در حال اجراست كه 55 درصد پیشرفت فیزیكی دارد .

به گفته مدیر عامل آبفای شهری گیلان ؛ این تصفیه خانه توانایی پالایش و تصفیه 12 هزار مترمكعب فاضلاب در شبانه روز را دارد و نیمه شرقی بندر انزلی را به طور كامل تحت پوشش قرار خواهد داد .

روشن روان با اشاره به تصفیه فاضلاب مسكن مهر رشت به عنوان یكی از طرح های مهر ماندگار استان گیلان نیز گفت : استقرار 9 دستگاه پكیج تصفیه فاضلاب كه هم اكنون آماده پذیرش 10 هزار نفر مشترك در مسكن مهر رشت است و طرح اصلی و جامع احداث تصفیه خانه فاضلاب مسكن مهر رشت از برنامه های پیش بینی شده تصفیه خانه فاضلاب مسكن رشت است .

وی بیان كرد : را ه اندازی طرح جامع احداث تصفیه خانه فاضلاب مسكن مهر رشت می تواند مناطق پیرامون آن را نیز تحت پوشش قرار دهد . ك/3

7296/604