بوشهر- مشاور وزير و دبير ستاد همكاري هاي حوزه هاي علميه و آموزش و پرورش گفت: با توجه به اهميت حضور حوزه هاي علميه درمدارس براي تحقق اين امر، مدارس امين با برطرف شدن خلاهاي قانوني توسعه مي يابند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام مجتبی ملكی روز سه شنبه در نشست هماهنگی حوزه های علمیه وآموزش و پرورش دربوشهر افزود: مدارس امین در كشور اگر چه مورد استقبال قرار گرفته اند ولی به دلیل این كه در ساختار اداری و تشكیلاتی آموزش و پرورش جایگاهی ندارند با موانع و مشكلاتی روبه رو بوده اند.

وی اضافه كرد: امیدواریم هرچه زودتر با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش این خلاهای قانونی برطرف و مدارس امین با قوت و قدرت بیشتر در سطح كشور توسعه یابند و فعالیت كنند.

ملكی اظهار كرد: هم اكنون 400مدرسه امین دركشور فعالیت دارند كه با برطرف شدن موانع قانونی این مدارس توسعه می یابند.

وی اضافه كرد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیروی انسانی محور تحول در جامعه است برهمین اساس حوزه های علمیه در تامین اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان كه از بهمن امسال آغاز به كار می كنند، نقش مهمی را برعهده دارند.

ملكی گفت: همچنین در رشته های علوم انسانی و اسلامی حوزه های علمیه ظرفیت خوبی در تبیین محتوا، تالیف و تدوین كتاب های آموزشی دارند كه براساس توافق صورت گرفته با وزارت آموزش و پرورش این كار در دست اجراست.

وی یادآور شد: علاوه بر این، توافق های خوبی بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش برای نقد كتاب های درسی و تهیه مجلات آموزشی صورت گرفته است.

دبیرستاد همكاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش افزود: براساس موافقت صورت گرفته بین آموزش و پرورش و حوزه علمیه قرار است این وزارتخانه از پایان نامه های روحانیون در سطح سه و چهار در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی حمایت كند.

وی با اشاره به فعالیت مكتب خانه ها در ایران گفت: در ایران قدیم افراد در مكتب خانه ها با مفاهیم قرآنی آشنا می شدند ولی با ورود نظام آموزش و پرورش وارداتی دین از عرصه زندگی مردم جدا شد.

ملكی یادآور شد: در نظام آموزشی وارداتی فرآورده های علمی در علوم انسانی وجه دینی و فقهی را از دست داده و در مباحث روان شناسی و جامعه شناسی از نظریه های غربیان الگو گیری شده است.

وی اظهار كرد: بعد از انقلاب اسلامی نیز سعی شد كه نظام تعلیم و تربیت اسلامی در كشور پایه گذاری شود ولی به دلیل نبود یك سند راهبردی جامع و كامل كارها به صورت مقطعی اجرا می شد.

وی یادآور شد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای رسیدن به تحول بنیادین و تربیت اسلامی و استفاده از همه ظرفیت ها بویژه حوزه های علمیه تدوین شده است.

ملكی در باره فعالیت ستاد همكاری حوزه های علمیه با آموزش و پرورش گفت: این ستاد به دستور رهبر معظم انقلاب كه بر حضور حوزه های علمیه در مدارس تاكید داشته اند، تشكیل شده است.

وی افزود: راه اندازی رشته تعلیم و تربیت اسلامی در حوزه های علمیه و تربیت مبلغان به صورت تخصصی در محیط های آموزشی از جمله برنامه های مهم حوزه های علمیه در سال تحصیلی آینده است.

دبیر ستاد همكاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش گفت: با توجه به افزایش نرخ جمعیت دانش آموزان درافق 1404كه به 18میلیون نفر می رسد باید حوزه های علمیه نیروی انسانی لازم برای تربیت این جمعیت را در دستور كار قرار دهد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر نیز گفت: با وجود یكهزار و900مدرسه دراستان بوشهر ولی تنها 50نفر از طلاب حوزه های علمیه در این مدارس حضور دارند و به دلیل كمبود اعتبار نتوانسته ایم زمینه حضور این افراد را در آموزش و پرورش فراهم كنیم.

حجت الاسلام یوسف جمالی افزود: با توجه به شرایط خاص استان بوشهر و فعالیت فرقه های مختلف مذهبی بویژه در جنوب استان بوشهر حضور روحانیون در مدارس امری ضروری است.

وی اضافه كرد: در مقابل هجمه شیطانی فرقه های مختلف از جمله وهابیت در جنوب استان بوشهر باید با دست پر وارد عمل شویم و با برنامه های قوی درمقابل این هجمه های فرهنگی ایستادگی كنیم.

مدیركل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز گفت: در آموزش و پرورش جای مدارس معارف خالی است و باید زمینه تشكیل این مدارس را به وجود آوریم.

خلیل رضایی افزود: هم اكنون 400 روحانی به عنوان امام جماعت مدارس و تعدادی از خواهران مبلغه در استان بوشهر با آموزش و پرورش همكاری می كنند. ك/2

629/539/681