تبريز - نسل شوكا، كه انقراض آن گزارش شده بود، به تازگي توسط كارشناسان محيط زيست آذربايجان شرقي در منطقه ارسباران رصد شده است.

مدیركل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از یكصد راس از یك گله گوزن شوكا با نام علمی 'Capreolus capreolus' در جنگل های ارسباران رصد شده است.

'بیوك رییسی' اظهار كرد: اثبات وجود شوكا نه تنها بقای این نوع گوزن را در جنگل های ارسباران به اثبات رساند بلكه بار دیگر غنا و بكر بودن این جنگل ها را هم نشان داد.

وی افزود: زیستگاه این جانور با اقدام های محیط زیست آذربایجان شرقی به عنوان منطقه حفاظت شده در آمده است.

رییسی اضافه كرد: با حفظ زیستگاه های این جانور كه در جنگل های ارسباران و در مناطق كلیبر و ورزقان پراكنش دارد و حفاظت از این گونه، تعداد شوكاها با برنامه ریزی زیست محیطی افزایش می یابد.

وی اظهار كرد : گوزن شوكای ارسباران به اندازه یك بز بوده و حدود 14تا 34 كیلوگرم وزن دارد و به علت زیبایی كه دارد به گوزن مینیاتوری مشهور شده است.

رییسی افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده توسط كارشناسان محیط زیست آذربایجان شرقی شاخ ها و پاهای گوزن شوكای ارسباران با شوكاهای مناطق شمال كشور تفاوت دارد.

یك كارشناس محیط زیست نیز گفت: بر اساس تحقیق علمی انجام شده پاهای گوزن ارسباران درازتر و شاخ هایش كوتاه تر از گونه های هم نوع خودش است كه شاید این تفاوت شاخ و پا شوكا به خاطر اكوسیستم خاص منطقه است.

'محمدرضا مسعود' با بیان اینكه دوره وضع حمل شوكا پنج تا شش ماه است ادامه داد: گوزن شوكا در هر سال یك نوزاد به دنیا می آورد اما شرایط آب و هوایی مساعد امكان دوقلوزایی آن را مهیا می كند.

وی با اشاره به رفتار منحصر به فرد شوكا كه روزها زیستگاه خود را ترك نمی كند افزود: شوكا جانوری مرموز و شبگرد است كه جثه كوچك و جمعیت كم آن موجب منحصر به فرد بودن این جانور در بین دیگر هم نوعانشان می شود.

مسعود گفت: شوكای ماده، شاخ ندارد و به صورت عمومی رنگ آن قهوه ای روشن كه در ناحیه شكم روشن تر از قسمت های دیگر است.

وی اضافه كرد: شوكاها در نقاط پست جنگلی و بیشه های انبوه و بكر زندگی می كنند و به ندرت به ارتفاعات می روند، ارتفاعات جنگلی جزو زیستگاه شوكا به حساب نمی آید.

مسعود گفت: به غیر از ایران، گوزن شوكا در چین، تركمنستان، قفقاز، تركیه و اروپا نیز پراكنش دارد.

7223/645/587