تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۲

تهران بزرگ - معاون فرهنگي اداره كل اوقاف و امور خيريه استان تهران با بيان اينكه مردم بدانند با هر شكل، نيت و مبلغي مي ‌توان وقف كرد افزود: همه ما مي توانيم واقف باشيم.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین 'سید هاشم حسینی' روز سه شنبه در جمع واقفان غرب تهران و اصحاب رسانه افزود: در چند سال اخیر بعد از ركود، در حوزه وقف‌ های جدید شاهد رشد چشم‌ گیری بوده ایم.

وی گفت: با جایگاه مطلوب در زمینه وقف و موقوفات جدید فاصله زیادی وجود دارد اما در مقایسه با وقف ‌های چند سال اخیر، با سه دهه اول انقلاب اسلامی برابری می‌ كند و حتی بیشتر از آن شده است.

حسینی افزود: عمل به نیات واقفین اعتماد مردم به دستگاه وقف را جلب كرده و موجب تشویق واقفین می شود.

وی بیان كرد: در نظرسنجی كه دو سال پیش انجام شده اعتماد مردم نسبت به 10 سال پیش به دستگاه وقف بیش از دو برابر فزونی داشته است.

معاون فرهنگی اداره كل اوقاف و امور خیریه استان تهران همچنین سرمایه ‌گذاری روی موقوفات را خدمت به موقوفات دانست و افزود: گاهی زمینی وقف شده است و برای بهره برداری از آن نیاز به مشاركت افراد واقف وجود دارد.

وی افزود: به هر شكلی و هر نیت و مبلغی می توان وقف انجام داد بطوری كه از وقف یك كتاب تا وقف یك ملك انجام می شود.

معاون فرهنگی اداره كل اوقاف و امور خیریه استان تهران بیان كرد: مردم باید توسط رسانه‌ ها با وقف‌ های مشاركتی، گروهی و جمعی نیز آشنا شوند.

وی آگاهی و اطلاع از انواع وقف را ضروری دانست و بیان كرد: افراد می ‌توانند بطور مشاركتی با دوستان و اقوام خود مالی را وقف كنند و در این كار خیر سهیم باشند.

وی اظهار كرد:‌ افرادی كه علاقه مند به وقف هستند می‌ توانند با یك نیت یا نیت های متعدد وقف هایی را انجام دهند.

حسینی افزود: در قرارگاه غدیركه در اداره كل اوقاف و امور خیریه استان تهران تشكیل شده، نیازهای جدید در وقف احصاء شده و به مردم اعلام می شود.

وی وقف برای امور قرآنی،‌ اشتغال جوانان، زوج‌ های جوان، پژوهش، آموزش و امور فرهنگی را از مهمترین نیازهای امروز جامعه عنوان كرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد نوروزپور رییس اداره اوقاف و امرو خیریه غرب تهران نیز در این نشست گفت: تبلیغ فرهنگ وقف، رسالت سازمان اوقاف است.

وی گفت:‌ اطلاع رسانی مردم و آشنایی جامعه با آثار و فواید موقوفات گذشته نیز می تواند علاقه جامعه امروز را به وقف افزایش دهد.

نوروزپور ادامه داد: ‌ 50 درصد موقوفات درمانی شهر تهران موقوفه است و همواره به نیت واقفان عمل می شود.

وی اظهار كرد: آشنایی مردم از آثار و بركات وقف موجب تشویق مردم به حوزه وقف و ایجاد موقوفات جدید می شود.

وی با اشاره به اینكه در گذشته واقفین نسبت به نیازهای روز جامعه وقف هایی را انجام می‌ دادند افزود: در زمان رضاخان دستگاه حاكم با عزاداری امام حسین(ع) و جلسات روضه‌ خوانی مخالفت می ‌كرد، بنابراین مردم اموال خود را در زمینه روضه‌ خوانی امام و یارانش وقف می كردند.

وی بیان كرد: در زمانی كه كمیته امداد امام خمینی(ره) وجود نداشت و وضعیت ایتام مناسب نبود مردم موقوفاتی در بخش ایتام انجام دادند.

نوروز پور اظهار كرد: در دهه 30 و 40 مردم تهران با مشكلات بهداشتی و درمانی زیادی روبه رو بودند و علما مردم را تشویق می ‌كردند تا موقوفاتی در این زمنیه ایجاد شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه غرب تهران گفت: امروز نیز با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب، همه باید دست به دست هم دهند و نیازهای امروز جامعه را بیان كنند تا موقوفات جدیدی با توجه به نیازهای جامعه ایجاد شود.

در این نشست تعدادی از واقفان استان تهران بویژه در غرب تهران حضور داشتد كه ملك هایی را با نیت امور ازدواج جوان، رسیدگی به ایتام، هزینه های مساجد و امور عام المنفعه وقف كرده بودند.

تهرام/7244/ 675