تهران- مديركل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت اعلام كرد هزينه نهايي اعزام زايران به عتبات عاليات هفته آينده مشخص مي شود.

'مسعود اخوان' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، درباره پیشنهاد شركت شمسا در كاهش هزینه سفر به عتبات عالیات گفت: هیاتی برای بررسی دقیق موضوع به عراق اعزام شده و نتیجه نهایی آن در هفته آینده مشخص می شود.

در زمان حاضر هزینه زمینی سفر به عتبات عالیات حدود 900 هزار تومان تا یك میلیون و 200 هزار تومان است.

هزینه هوایی این سفر نیز حدود یك میلیون و 200 هزار تومان تا یك میلیون و 600 هزار تومان برآورد می شود.

اخوان در ادامه با بیان این كه اعزام زایران ایرانی به عتبات عالیات توسط دفاتر زیارتی سراسر كشور صورت می گیرد، گفت: مخالفان تمركز در اعزام زایران به عتبات عالیات را دفاتر غیر مجاز تشكیل می دهند.

وی افزود: در حال حاضر حدود یك هزار و 516 دفتر مجاز زیارتی در سراسر كشور، كار اعزام زایران به عتبات عالیات را انجام می دهند.

اخوان با بیان این كه امكان مذاكره این تعداد دفاتر زیارتی داخلی با طرف های عراقی وجود ندارد، ادامه داد: این دفاتر گردهم آمده و با تعیین هیات مدیره مركزی، شركت مركزی سراسر ایران را تشكیل دادند كه به 'شمسا' معروف شده است.

مدیركل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با تاكید بر این كه فعالیت هیات مدیره مركزی به نمایندگی از دفاتر زیارتی است، خاطر نشان كرد: شركت شمسا مانند یك اتحادیه یا صنف است كه دفاتر خصوصی زیارتی در سراسر ایران سهامدار آن هستند.

وی با اشاره به این كه این شركت مربوط به چند نفر نیست، اظهار كرد: در تمامی استان ها، شركت مركزی زیارتی استانی فعال است كه هیات مدیره مركزی توسط این شركت ها انتخاب می شوند.

اخوان با بیان این كه تشكیل شركت همتراز با شركت شمسا باید توسط دفاتر مجاز زیارتی انجام شود، اضافه كرد: اكنون نیز همین دفاتر این شركت را تشكیل داده اند و چیزی غیر از آن نیست.

وی تاكید كرد: فقط دفاتری كه مجوز فعالیت زیارتی دارند، حق ورود به عراق را دارند و خارج از این چارچوب، هرگونه فعالیتی غیرقانونی خواهد بود.

چندی پیش نیز حجت الاسلام والمسلمین 'سید علی قاضی عسگر' نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تمركززدایی در اعزام زایران ایران به عتبات عالیات مخالفت كرده بود.

اجتمام(4)**1429 ** 1569