يزد - مديركل اوقاف و امور خيريه استان يزد گفت: يزد از لحاظ تعداد موقوفات و رقبات جزء پنج استان اول كشور است كه اين خود گوياي اعتقاد قلبي مردم مومن اين ديار به مسئله وقف و اهميت آن است .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حجت الاسلام والمسلمین ' غلامرضا عادل ' روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه یزد ، تعداد موقوفات كنونی این استان را 11 هزار و همچنین 41 هزار رقبه در زمینه های مختلف ذكر كرد .

وی با اشاره اینكه مردم یزد از قدیم الایام در زمینه وقف مال خود در امور مختلف عام المنفعه و با نیات خالص در سطح كشور نمونه بوده اند از جذب 76 مورد وقف جدید در سه سال اخیر خبر داد.

مدیركل اوقاف و امور خیریه یزد ، شاخص ترین نیات واقفان این استان را به ترتیب شامل : روضه خوانی و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ، اطعام در ماه محرم ، افطار در ماه مبارك رمضان ، هزینه های مسجد اعم از روشنایی ، حقوق امام جماعت و سایر نیازها و همچنین كمك و اعانات به مستمندان و خیرات و مبرات عنوان كرد .

عادل با اشاره به تعداد موقوفات و رقبات یزد اظهار داشت: با وجود گستردگی و نیات متنوع واقفان ، یزد از لحاظ درآمد موقوفات زیرپوشش جزء پنج استان آخر كشور است .

وی مهمترین موقوفات استان یزد را مجموعه موقوفات مرحوم ابوالقاسم رشتی ، بیمارستان گودرز ، موقوفه امیرحسن خانی در طبس ، باغ دولت آباد ، مسجد جامع كبیر و مجموعه امیر چقماق ذكر كرد .

این مسئول با اشاره به اینكه در سطح استان یزد 103بقعه متبركه و امامزاده واجب التعظیم وجود دارد ، این امامزادگان را شامل سیدجعفر محمد(ع) ، امامزاده جعفر(ع) و همچنین امامزاده عبدالله در بافق دانست .

مدیركل اوقاف و امور خیریه استان یزد یكی از اقدمات مهم اوقاف در سال های اخیر را ، راه اندازی سامانه جامع موقوفات و مدیریت بقاع متبركه ذكر كرد كه فعالیت مستمر و دقیق دارد .

عادل گفت: تاكنون مشخصات و اطلاعات بیش از 14هزار سند اجاره و همچنین بیش از چهار هزار موقوفه یزد در سامانه مزبور ثبت شده است .

وی از دیگر اقدامات اداره كل اوقاف و امور خیریه را ، مرمت و بازسازی مساجد و بقاع و امامزادگان ذكر كرد كه در سالجاری 47 مسجد با اعتبار بیش از پنج میلیار ریال بازسازی شده و همچنین بیش از 17 میلیارد ریال برای ساخت مساجد و بهسازی بقاع متبركه هزینه شده است.

عادل مهمترین كار این اداره كل را در سطح استان ، توجه به مسائل فرهنگی ، تحقق كامل و دقیق اهداف و نیات واقفان و حفظ و نگهداری از موقوفات و رقبات زیرپوشش ذكر كرد .

به گفته مدیر كل اوقاف و امور خیریه استان ، امسال در خصوص مسائل فرهنگی و ترویج فرهنگ وقف 140 نفر مبلغ به مناطق مختلف اعزام و همچنین 35 امام جماعت هم در سطح مساجد و بقاع متبركه نسبت به فعالیت های فرهنگی اقدام كرده اند .

عادل به برگزاری مسابقات قرآن و عترت و همچنین حفظ آیات نورانی كلام وحی با حضور بیش از هفت هزار اشاره كرد .

وی در ادامه با اشاره به اهمیت ، نقش و جایگاه فرهنگ در امور مختلف و اثرات و بركات این احسان همیشه ماندگار از اصحاب رسانه یزد خواست تا همانند گذشته در كنار این اداره كل در جهت گسترش فرهنگ وقف اقدام كنند .

مدیر كل اوقاف و امور خیریه استان در بخش دیگری از این نشست به ویژه برنامه های هفته وقف در شهر یزد و مناطق تابعه پرداخت .

مدیر كل اوقاف و امور خیریه استان هم در پایان به سئوالات اصحاب رسانه یزد در زمینه های مختلف فرهنگی و عمرانی پاسخ داد.

هفته وقف از 21 الی 27 دی ماه و با شعار ' همه واقف باشیم ' است .ك2

7536/1968