قدس - تهران بزرگ - امام جمعه شهرقدس گفت: در نظام جمهوري اسلامي كه احياگر سنت هاي نبوي است، اگر مردم در املاك موقوفه حق وقف را رعايت كنند، يكي از منابع بي پايان اقتصادي خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین 'سیدابوالقاسم میراحمدی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: وقف یكی از صدقه های جاریه است كه در دین مبین اسلام به مسلمانان تاكید بسیار شده این سنت حسنه را فراموش نكنند، چنانكه ائمه اطهار (ع) اموال شخصی خود را وقف می كردند.

وی ادامه داد: به طور قاطع 20 درصد املاك و رقبات در ایران موقوفه هستند، اما متاسفانه افرادی كه به مسایل اعتقادی بی توجه یا كم توجه هستند در تصرف این املاك ابایی ندارند.

میراحمدی افزود: پس از انقلاب، بسیاری از موقوفه هایی كه در زمان رژیم ستم شاهی از بین رفته بود به دستور امام راحل(ره) به این حوزه برگشت.

وی با اشاره به موقوفه بودن بخش عمده ای از اراضی شهرستان قدس ادامه داد: از شش دانگ این املاك، یك دانگ موقوفه عام و بقیه خاص است كه متاسفانه ورثه موقوف علیهم، نسبت به وقف عمل نكردند و مردم را گرفتار مشكلات اداری كردند.

وی افزود: سالیان سال است كه مسوولان شهرستان قدس برای حل مشكلات اراضی موقوفه تلاش می كنند تا صدور سند مالكیت از راه تبدیل به احسن رفع شود.

میراحمدی با بیان اینكه تاكنون حدود پنج هزار سند مالكیت عرصه و اعیان (شش دانگ) در شهرستان قدس صادر شده است، اضافه كرد: چون وقف عام افراز (تفكیك)شد، این سهم در قسمتی از شهر محفوظ و برای سهم خاص، سند مالكیت شش دانگ به مردم داده شد.

وی بیان كرد: مدتی كوتاه به دلیل برخی مشكلات و ایرادها، صدور سند عرصه و اعیان به صورت قانون تبدیل به احسن متوقف شده بود كه با تلاش مسوولان شهرستان قدس، بزودی انجام آن میسر می شود.

امام جمعه قدس از تلاش های فرماندار، نماینده مجلس و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان برای رفع مشكلات اراضی اوقافی درمنطقه تقدیر و تشكر كرد.

شهرستان قدس استان تهران با 50 هزار قطعه از جمله مناطق دارای موقوفه های بسیار در كشور است كه از این میزان 45 هزار موقوفه در بخش های مسكونی، تجاری و اداری و بقیه شامل كشاورزی، صنعتی و كارگاه است.

تهرام/7423 /675