به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'سیداحمد میرعلایی' روز سه شنبه در نشست خبری بنیاد سینمایی فارابی، افزود: جذابیت در تولید آثار سینمایی، مهمترین شاخص مورد نظر این بنیاد در حمایت از تولید فیلم ها بوده است.
وی یادآور شد: البته همیشه فیلم هایی هستند كه در گیشه فروش خوبی ندارند كه این به معنای بد بودن آنها نیست و در عین حال همه فیلم های پرفروش نیز آثار درخور توجهی نیستند.
میرعلایی تاكید كرد: جذب مخاطب همواره برای ما در تولید آثار سینمایی مهم بوده و تلاش كرده ایم این شاخص در فیلمنامه های مختلف با مضامین متنوع وجود داشته باشد.
مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: فیلمنامه، ملاك عقد اخوت ما با فیلمسازان بود و به حق یكی از مهمترین وظایف بنیاد سینمای فارابی، حمایت از تولیدات سینمای ایران است.
میرعلایی افزود: تلاش كردیم در برابر مسایلی كه به نوعی تهمت هایی را به این بنیاد مطرح می سازد، با آرامش به كار خود ادامه دهیم و در عین حال باید از تلاش تمام كسانی كه برای آرامش سینمای ایران طی این مدت كوشش كرده اند، تقدیر شود.
وی با یادآوری اینكه بخشی از انرژی ما صرف پرداخت به حواشی شد، گفت: بنیاد سینمایی فارابی را محل امنی برای سینماگران فرض كرده و در عین حال از همه فیلم هایی كه در چارچوب نظام تولید شده اند، حمایت كرده ایم.
به گفته میرعلایی، در مجموع طی مدت مدیریتم در بنیاد سینما ی فارابی، 188 اثر مورد حمایت قرار گرفته و مواد خام 381 اثر سینمایی نیز از طریق این بنیاد تامین شده است.
وی افزود: چنانچه نگاهی به فیلم های تولید شده در بنیاد فارابی داشته باشیم در می یابیم كه این آثار با نگاه و افكار عموم سینما هماهنگ بوده و اثری در این بنیاد تولید نشده كه از نظر مفهومی نگران آن باشیم.
میرعلایی تاكید كرد: تغییرات سینمای ایران از سال 80 تا 90 سه برابر گذشته بوده و دنیا در حال تغییر است.
مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: بیشترین فروش یك فیلم سینمایی در سال گذشته، هفت میلیارد تومان بود كه با احتساب این اثر سینمایی، تعداد مخاطبان سینما سه درصد كل جمعیت ایران بوده است.
میرعلایی ادادمه داد: متوسط تعداد مخاطبان سینمای ایران 5/2 درصد كل جمعیت كشور است كه از این رقم 5/1درصد مربوط تهران و یك درصد شامل شهرستان ها می شود.
به گفته میرعلایی، سینما باید ابزاری برای سرگرمی مخاطبان باشد و این شاخص نباید به دست فراموشی سپرده شود.
وی با یادآوری اینكه معماری اقتصاد سینمای ایران را فراموش كردیم، تاكید كرد: متاسفانه دستمزد برخی بازیگران بدون هیچ منطقی افزایش یافته و این بازیگران كه سالیانه حدود 500 میلیون تومان دستمزد دارند، مدعی هستند كه سینما مرده است.
میرعلایی از قیاس دستمزد بازیگران با فوتبالیست ها انتقاد كرد و یادآور شد: بازیگران نماینده یك تفكر هستند و بطور حتم مقایسه این قشر از جامعه با فوتبالیست ها كار درستی نیست.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، از پرداختن به حواشی از سوی برخی ارگان ها انتقاد كرد و یادآور شد كه متاسفانه افراد دلسوزی در چنین نهادهایی فعالیت نمی كنند.
میرعلایی سپس درباره اقدامات انجام شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی در احیای سینمای كودك، تاكید كرد: دو سال پیش بسیاری معتقد بودند كه باید برای سینمای كودك به اصطلاح خرما بیاورند، اما در دو سال گذشته با تلاش های انجام شده، اتفاقات خوبی برای سینمای كودك ونوجوان رخ داد.
وی ادامه داد: یونیسف اعلام كرده كه جشنواره فیلم كودك، پراستقبال ترین جشنواره كودك و نوجوان در دنیا بوده اما متاسفانه به این رویداد سینمایی آنچنان كه باید از سوی برخی رسانه ها توجه شد.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، درباره افزایش امكانات سخت افزاری و نرم افزاری در سینمای ایران توضیح داد: تعداد دوربین های سینمای ایران از سوی بنیاد سینمایی فارابی افزایش یافت و در عین حال امكانات نور قابل توجهی خریداری شد.
میرعلایی گفت: وقتی بخش خصوصی در بخش تولید با مشكلاتی مواجه بود، بنیاد سینمایی فارابی تلاش كرد در این راه وارد شود و در نهایت شش اثر از هشت فیلم دفاع مقدسی در سال گذشته در سینمای ایران با همكاری بنیاد سینمایی فارابی به سرانجام رسید.
وی با تاكید بر حمایت از بخش خصوصی از حضور پرقدرت بنیاد سینمایی فارابی در سی ویكمین جشنواره فیلم فجر خبر داد و افزود: برخی متاسفانه با بیان اینكه هشت اثر سینمایی در كشور با موضوع 'خیانت' ساخته شده، تلاش بر ایجاد التهاب در سینما دارند در صورتیكه همه باید به تعالی سینمای ایران كمك كنیم.
** فیلمنامه مهمترین مساله نرم افزاری فارابی
میرعلایی مهمترین مساله نرم افزاری بنیاد سینمایی فارابی را فیلمنامه دانست و افزود: 'پژوهش'، حلقه مفقوده نگارش فیلمنامه است و تلاش بر این بوده، پژوهشكده مستقل برای نگارش فیلمنامه ها ایجاد كنیم.
وی ادامه داد: سال گذشته علاقه مند بودیم، درباره انقلاب اسلامی فیلمی را تولید كنیم اما فیلمنامه ای در این بخش به فارابی ارائه نشد و فیلمنامه های موجود نیز كیفیت لازم را نداشتند.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی توضیح داد: در برابر برخی فشارها برای تولید فیلم انقلاب به علت نبود فیلمنامه موثر، مقاومت كردیم و در نهایت اقدام به راه اندازی جشنواره فیلمنامه نویسی انقلاب كردیم.
وی از نگارش فیلمنامه هایی درباره امام جواد(ع)، مولانا، حافظ و آثار دفاع مقدسی در بنیاد سینمایی فارابی خبر داد و ابراز امیدواری كرد كه این فیلمنامه ها پس از نگارش به تولید برسند.
به گفته میرعلایی، در سال 88، 76 فیلمنامه، در سال 89، 217 اثر و در سال 90 نیز 348 فیلمنامه در بنیاد سینمایی فارابی به ثبت رسید كه هر سال نزدیك به 10 درصد از آثار رسیده از سوی این بنیاد مصوب شد.
وی از راه اندازی انتشارات بنیاد سینمایی فارابی و انتشار 17 كتاب و هفت فصلنامه از سوی این انتشارات خبر داد و تاكید كرد كه حضور انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره های مختلف از دستاوردهای این بنیاد سینمایی بوده است.
فراهنگ(3) ** 9266 ** 1983 ** 1071
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۸
تهران - مديرعامل بنياد سينمايي فارابي گفت: هيچ اثر سينمايي در اين بنياد بر اساس توصيه نامه توليد نشده و فيلمنامه ملاك حمايت از آثار سينمايي بوده است.