مراغه - مديرعامل مجتمع كارخانه كاوه ‌سوداي مراغه گفت: خط جديد توليد بومي سازي شده اين كارخانه در اين شهرستان به تازگي وارد چرخه توليد شد.

'علی حسنی' روز جمعه در گفت و گو خبرنگار ایرنا افزود: پس از تحریم‌ها و پشتیبانی نكردن سازندگان آلمانی، ایتالیایی و چینی از كارخانه كربنات سدیم مراغه، فرصتی فراهم شد تا مهندسان ایرانی خط تولید و قطعات اساسی این كارخانه را بومی‌ سازی كنند.

وی گفت: متخصصان این كارخانه علاوه بر طراحی خط جدید به ظرفیت 200 هزار تن در سال، 15 قطعه اساسی بخش‌های مختلف این كارخانه را بومی‌ سازی كردند.

وی با اشاره به اینكه بومی‌ سازی خط تولید و قطعات این كارخانه علاوه بر قطع وابستگی به بیگانگان از خروج ارز از كشور جلوگیری كرد، ادامه داد: برای راه‌اندازی خط جدید 20 میلیارد ریال هزینه شده در حالی كه هزینه واردات این خط كارخانه از آلمان و ایتالیا 200 میلیارد ریال بود.

حسنی گفت: موفقیت‌آمیز بودن خط جدید تولید كربنات سدیم در این شهرستان موجب شده،احداث كارخانه ای را كه بطور كامل توسط متخصصان داخلی ساخته شده، در استان فارس آغاز كنند.

كارخانه كربنات سدیم مراغه بزرگ ‌ترین كارخانه تولید كربنات سدیم كشور است كه با راه‌اندازی آن در سال 84، ایران اسلامی از واردات این محصول بی‌نیاز و به صادركننده كربنات سدیم در منطقه تبدیل شد.

7483/590/587/ 640