يزد- رييس اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري شهرستان مهريز گفت: صنايع دستي چاقو سازي و تركه بافي شهرستان مهريز به ثبت آثار ملي كشور رسيد .

' محمد رضا صمدیانی ' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آثار به تازگی در هفتمین اجلاس شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار ملی كشور ، مجوز شماره ثبت آثار ملی را دریافت كردند.

وی ادامه داد: صنعت دستی چاقو سازی و تركه بافی دارای قدمت طولانی در شهرستان مهریز می باشد كه علیرغم گذر زمان همچنان به حیات خود ادامه می دهد .

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهریز اظهار داشت: در این شهرستان علاوه بر چاقو سازی و تركه بافی ، سایر صنایع دستی بومی و محلی شامل گیوه بافی ، قالی بافی و سبد بافی هم وجود دارد .

صمدیانی خاطر نشان كرد: هم اكنون در مجموع بیش از 80 اثر تاریخی ، فرهنگی و طبیعی شهرستان مهریز در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است .

وی گفت: قدمت شهرستان مهریز بیش از دو هزار 500 سال می باشد كه از مهمترین آثار تاریخی و فرهنگی این شهرستان می توان به باغ پهلوانپور ، كوه ریگ ، غربال بیز و سنگ نگاره های ارنان اشاره كرد .

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهریز از وجود روستاهای گردشگری در برخی از دهستان های بخش مركزی شهرستان مهریز خبر داد .

صمدیانی گفت: ثبت صنایع دستی و آثار تاریخی ، طبیعی و فرهنگی شهرستان در فهرست آثار ملی كشور كاری ارزشمند است كه موجب حفظ و بقای آنها می شود .ك3

7541/1968