مسكو - 'سرگئي ريابكوف' معاون وزير امور خارجه روسيه با بيان اين كه آمريكا مقصر وضع كنوني روابط با روسيه است، گفت: اقدامات دولت و كنگره آمريكا در روابط با روسيه مشكل آفرين شده و تنش ايجاد كرده است.

به گزارش ایرنا، ریابكوف روز پنجشنبه در گفت و گو با ریانووستی با اشاره به اختلافات شدید میان روسیه و آمریكا گفت:ا ز روابط دو كشور رضایت نداریم و دلیلی برای پنهان كردن این موضوع نمی بینیم.

وی افزود: در ماههای اخیر به دلیل اقدامات و گام های نه فقط دولت آمریكا، بلكه مجلس نمایندگان و كنگره وضعیت پیچیده ای بروز كرده و شماری از مسایل در روابط دو كشور به وجود آمده است.

ریابكوف گفت: برخی از این مسایل بزرگ هستند و در حال حاضر به حل آنها مشغول هستیم.

وی اضافه كرد: در بروز این مسایل طرف آمریكایی مقصر بوده است و طرف روس نیز به آنها پاسخ متقابل داد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان این كه روسیه خواهان روابط خوب با آمریكا می باشد، اظهار داشت: باید تلاش كنیم كه نوسان در روابط روسیه و آمریكا بر كل مناسبات دو كشور تاثیر نگذارد.

وی افزود: طرف روسی هیچ گامی در جهت بروز این مسایل در روابط با آمریكا برنداشته است.

ریابكوف از مسایل عمده در روابط روسیه و آمریكا به قانون ماگنیتسكی اشاره و اضافه كرد: این قانون را كنگره آمریكا برای تحریم شماری از مقامهای روس وضع كرد.

'سرگئی ماگنیتسكی'وكیل روس شركت انگلیسی سرمایه گذاری 'هریتیج' در روسیه روز 16نوامبر 2009 در زندان 'ماتروسكایا تیشینا' در مسكو درگذشت و وزارت امور خارجه آمریكا، سفر حدود 60 تن از مقام های روس به خاك این كشور را به اتهام دخالت در مرگ این وكیل منع كرد.

معاون وزیر خارجه روسیه از مسایل پرتنش دیگر در روابط با آمریكا به تصمیم واشنگتن برای استقرار سامانه پدافند موشكی خود در قاره اروپا اشاره كرد و افزود: دولت روسیه هشدار داده است در صورت استقرار این سامانه به آن پاسخ خواهد داد و 'دمیتری مدودیف' رییس جمهوری وقت روسیه در سال 2011 در این زمینه هشدار داد.

آمریكا به بهانه واهی تهدید موشكی برخی كشورها تصمیم به استقرار سامانه موشكی خود در قاره اروپا گرفته است و با برخی كشورهای اروپایی همچون لهستان و رومانی موافقت نامه هایی را در این زمینه عقد كرده است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه تاكید كرد: در صورتی كه آمریكا حق حاكمیت روسیه را نقض و به منافع امنیتی این كشور دست درازی نمی كرد هیچگاه نیاز به اقدامات متقابل از طرف مسكو نبود.

وی افزود: در هیچ یك از موارد اختلاف با آمریكا روسیه پیشقدم نبوده است و این در اصل غیرممكن است.

ریابكوف گفت: منطق روابط روسیه بر اصول دیگری استوار می باشد و رویكرد ما در سیاست خارجی و امور بین المللی بر اصول احترام به شركا و واقع گرایی و توجه به منافع یكدیگر پایه ریزی شده است.

اروپام/2242**518** 3404