تهران‌بزرگ - يكي از راهكارهاي اصناف براي جذب مشتري بيشتر، داير كردن فروش 'فوق‌العاده' و 'حراجي' است كه در پايان هر فصل يا فرارسيدن مناسبت هاي خاص برپامي شود تا كالاهاي فصل روبه پايان فروش رود و مشتريان به خريد هاي بيشتر ترغيب شوند.

امسال نیز همچون روال گذشته، هرچه به روزهای پایانی سال نزدیك می‌شویم تعداد بیشتری از واحدهای صنفی در شهر برای جذب مشتری از روش‌های مختلفی استفاده می‌كنند تا بتوانند خریداران را ترغیب به خرید كالاهای خود كنند.

این روال را می‌توان در جوامع مختلف مشاهده كرد كه با نزدیك شدن به مناسبت‌های خاص و به خصوص سال نو، بازار تخفیف دادن و فروش فوق‌العاده در مراكز خرید گرم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نگاهی گذرا به در خیابان‌های شهر و مراكز فروش، با نوشته‌های تخفیف ویژه و حراج مواجه می‌شویم كه برای جلب نظر مشتریان روی شیشه یا سردر مغازه نصب شده است.

فروشندگان هر كدام تلاش كرده‌اند با شیوه‌های مختلف در نوشتار تبلیغاتی، عابرانی را كه از مقابل مغازه آنها عبور می‌كنند برای خرید وسوسه كنند؛ شاید برای هركدام از ما نیز اتفاق افتاده باشد تا با سر زدن به این مراكز خرید، شاید بتوانیم خرید مناسب و ارزان‌تری را انجام دهیم.

اما نگاه واقع‌بینانه به این تبلیغات ما را با این پرسش‌ها مواجه می‌كند كه آیا ادعای لحاظ كردن تخفیف‌های ویژه‌ حقیقی است؟ آیا فروش فوق‌العاده و اعلان آن با نوشتارهای رنگی و جذاب تابع روال و قانون خاصی است كه به معنای واقعی صورت می‌گیرد؟



**‌ حراج،‌ روشی برای جلوگیری از ماندن اجناس مُد روز

یكی از فروشندگان پوشاك كه بر شیشه مغازه خود برچسب‌های حراج را نصب كرده بود به خبرنگار ایرنا گفت: حراج فرصتی است تا شهروندان پوشاك فصل رو به پایان را با قیمت‌های نازلتری خریداری كنند.

'شهرام قاسمی' البته به یك موضوع مهم نیز اعتراف كرد: روش حراجی، فرصت مغتنمی برای ما است تا بتوانیم اجناس باقیمانده را بفروش برسانیم زیرا با تغییر فصل این اجناس از مُد خارج می‌شوند.

با حضور در مراكز خرید و فروشگاه‌هایی كه در سردر مغازه‌های خود تبلیغات رنگارنگی با عنوان 'حراجی' و 'فروش فوق‌العاده' نصب كرده‌اند، با رنگ باختن معنای واقعی حراج مواجه می‌شویم زیرا بسیاری از فروشندگان نه تنها تخفیفی به خریداران نمی‌دهند بلكه اجناس خود را با همان قیمت‌های پیش از حراجی عرضه می‌كنند.

اگر كسی اعتراض كند با چهره‌ای حق به جانب مدعی می‌شوند كه قیمت‌ها را به اصطلاح شكسته‌اند و برای آنكه اجناسشان بفروش برود،‌ سود فروش خود را به حداقل‌ رسانده‌اند.

كاذب بودن بسیاری از این حراجی‌ها را می‌توان در گفته‌های یك خانم خریدار مشاهده كرد كه برای خرید لوازم بهداشتی به یك مغازه مراجعه كرده بود.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: فروشنده بر روی شیشه و سردر مغازه تبلیغات 'حراجی' را نصب كرده است اما وقتی برای خرید مراجعه كردم، تعدادی از اجناس خود از جمله یك عطر را به همان قیمت پیش از حراجی به مشتریان عرضه كرده است.

'عطاری' تاكید كرد كه در بیشتر حراجی‌ها، فروشندگان با نوشتن دو قیمت مختلف، اینگونه وانمود می‌كنند كه اجناس خود را با اعلام حراجی و فروش فوق‌العاده، با قیمت ارزان‌تر به مشتریان عرضه می‌كنند اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد. در واقع با تغییر صوری قیمت‌ها، اجناس خود را با همان قیمت‌های گذشته و یا كاهش جزئی، بفروش می‌رسانند.



** برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم كالا راه مبارزه با سودجویان

یكی از برنامه‌هایی كه در چند سال اخیر از سوی مسوولان برای ارایه كالاها و اجناس مورد نیاز مردم با قیمت مناسب و تخفیف‌های وی‍ژه در روزهای پایانی اجرایی شده برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم كالا است.

برپایی این نمایشگاه‌ها راهكاری برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی فروشندگانی است كه در این روزهای پایانی سال با تبلیغات حراجی و فروش‌العاده درصدد سوءاستفاده از اعتماد خریداران هستند.

'حراج تابع دستورات خاصی است'؛ این مطلب را چندی پیش رییس بازرسی و نظارت شورای اصناف تهران در گفت و گو با ایرنا بیان كرد و توضیح داد: تنها واحدهای دارای پروانه كسب و البته با اخذ مجوز از اتحادیه‌های ذیربط می‌توانند در زمان مشخص اقدام به برگزاری حراج كنند.

به گفته 'داود اسكندری'، واحد صنفی باید درخواست برگزاری حراج را به همراه نمونه كالاهایی كه در حراجی عرضه خواهد كرد به همراه قیمت خرید و درصد تخفیف را به اتحادیه مربوط اعلام كند تا اتحادیه پس از بررسی مدارك، زمان برگزاری حراج را تعیین كند.

وی افزود: تعیین مكان برگزاری حراج و مهر و موم كردن فهرست قیمت‌ها پیش و بعد از برگزاری حراج برعهده اتحادیه است و واحد صنفی نمی‌تواند خلاف آن عمل كند.

با این وجود رییس بازرسی و نظارت شورای اصناف تهران از شهروندان خواست هرجا با مواردی از 'حراج' مواجه شدند كه برخلاف روند یاد شده بود، به بازرسی و نظارت شورای اصناف اطلاع دهند.

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز دراین زمینه گفت: هرگونه فروش فوق‌العاده و یا حراج براساس قانون نظام صنفی باید دارای مجوز از اتحادیه ذیربط باشد.

'مجتبی شیرقاضی' افزود: بازرسان شورای اصناف كشور و یا سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر كشور در صورت مشاهده واحد صنفی كه اقدام به تبلیغ برای فروش فوق‌العاده كرده و مجوز لازم را اخذ نكرده است با تنظیم شكایت، آن واحد را به تعزیرات حكومتی معرفی می‌كنند.

وی افزود: تعزیرات حكومتی نیز برابر با مقررات با متخلفان برخورد قانونی خواهد كرد و جریمه‌های مختلف برای آنان در نظر می‌گیرد.

شیرقاضی ادامه داد: اتحادیه ابتدا این درخواست را برای منطقی و قانونی بودن درصد تخفیفی كه در نظر گرفته شده است مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت نداشتن مشكل، مجوز مكتوب را صادر می‌كند.

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: واحدهای صنفی مكلفند این مجوز را در معرض دید عموم مردم قرار دهند تا قانونی بودن حراج برای آنان مسجل باشد.

شیرقاضی اظهار داشت: مردم باید از واحدهای صنفی كه دارای مجوز حراج هستند خرید كنند تا دچار خسارت نشوند.

تهرام/9977**/ 1823