تهران- همزمان با برگزاري 'همايش ملي هنرهاي آييني در ايران' از 'محمد مير شكرايي'، پژوهشگر و مردم شناسي ايران در پژوهشكده هنر تجليل مي شود.

به گزارش ایرنا از فرهنگستان هنر،'همایش ملی هنرهای آیینی در ایران'در روزهای سه شنبه هشتم اسفند در فرهنگستان هنر تهران و یكشنبه سیزدهم اسفند ماه در دانشگاه هنراسلامی شهر تبریز برگزار خواهد شد.

این همایش درتهران شامل نشست های تخصصی با عناوینی چون 'مبانی فرهنگ توده ای و عامه و پیشرفت اجتماعی'،' سینمای مستند و آیین های نمایشی'،'بررسی تصویرگری واقعه كربلا در نسخ مصور حدیقه السعداء'،'ویژگی های ادبیات آیینی (با تاكید بر مراسم تولد نوزاد در فرهنگ مردم خراسان جنوبی'و 'جلوه های هنری -آیینی انواع ذكر در فرهنگ مردم تركمن' است كه با حضور اساتید و كارشناسان این عرصه برگزار خواهد شد.

علاوه بربرگزاری این برنامه های تخصصی،در برنامه ویژه ای از استاد 'محمدمیرشكرایی' پژوهشگر و مردم شناس برجسته نیز تجلیل خواهد شد.

در این همایش'محمد علی معلم دامغانی'،رییس فرهنگستان هنر نیز سخنرانی می‌كند و 'شهاب پازوكی' دبیر علمی همایش گزارشی از چگونگی برگزاری این رویداد ملی ارایه خواهد كرد.

همایش شهر تبریز نیز با سه نشست تخصصی همراه خواهد بود.

براساس این گزارش،این مراسم با همكاری فرهنگستان هنر، پژوهشكده هنر، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دانشگاه هنر اسلامی تبریز و انجمن انسان‌شناسی ایران برگزار می‌شود.

'محمد میرشكرایی' در یلدای سال 1321 در شهر تفرش متولد شد. وی دوره كارشناسی ارشد خود را در رشته فرهنگ و زبان‌های باستانی و سپس دوره دكتری را در كشور تاجیكستان گذراند و در سال 1352 به استخدام مركز مردم‌شناسی ایران در وزارت فرهنگ و هنر درآمد و مسئولیت حوزه مركزی (شامل استان‌های امروزی تهران، قم، قزوین، و البرز) را عهده دار شد.

سرپرست موزه پژوهشی مردم‌شناسی و تحقیقات روستایی مركز مردم‌شناسی ایران، مدیر پژوهش‌های مردم‌شناسی كشور و سپس رئیس پژوهشكده مردم‌شناسی، سردبیر فصلنامه نامه پژوهشگاه میراث فرهنگی، مدیرمسئول و سردبیر فصلنامه بین‌المللی و دو زبانه هفت‌گنبد، مسوول تهیه پرونده ثبت ملی و ثبت جهانی نوروز در برنامه‌های سازمان یونسكو و میراث فرهنگی كشور، عضویت در گروه تاریخ هنر پژوهشكدة هنر فرهنگستان هنر، عضویت در 14 شورا و كمیته‌های ملی از جمله شورای حكام میراث ناملموس (معنوی) یونسكو در آسیای غربی و مركزی از جمله فعالیت های وی است.

'هنرهای بومی در صنایع دستی باختران'،'جاذبه‌های فرهنگ سنتی ایران'،'گرفتگی خورشید و ماه در فرهنگ مردم ایران'،'مهر و داغ بر خرمن و دام'،'زبان مردم ماسوله'،'فرهنگ نمایش‌های عامیانه (عامه) ایران' و ... از تالیفات میرشكرایی محسوب می‌شود. از وی همچنین تاكنون چندین مقاله در زمینه فرهنگ و هنر ایران منتشر شده است.

مراسم تجلیل از محمد میرشكرایی سه شنبه، هشتم اسفند ماه ، ساعت 17 تا 19 در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. ورود برای همه علاقه‌مندان آزاد است.

فراهنگ2**9173**