تهران - شبكه 'الميادين' روز دوشنبه به نقل از جنبش هاي 'جهاد اسلامي' و 'حماس' اعلام كرد: اين جنبش ها براي حل مشكل هزاران اسير فلسطيني در بند صهيونيست ها، سربازان اين رژيم را به اسارت مي گيرند.

به گزارش ایرنا، جنبش های حماس و جهاد اسلامی و گروه های دیگر مقاومت فلسطین به اسرائیل هشدار دادند كه برای پایان دادن به موضوع اسارت هزاران فلسطینی، سربازان اسرائیلی را به اسارت خواهند گرفت.

'محمود الزهار' از رهبران جنبش حماس در تماس تلفنی با شبكه المیادین گفت : این جنبش ناچار می شود سربازان اسرائیلی را به اسارت بگیرد، تا مشكل اسرای فلسطینی حل شود.

جنبش جهاد اسلامی هم اعلام كرده كه خون 'عرفات جرادات' اسیر شهید فلسطینی به منزله جرقه انفجار انتفاضه سوم فلسطین و علت ریشه كنی و نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود.

شیخ 'خضر حبیب' یكی از رهبران جهاد اسلامی، اسرائیل را مسوول قتل اسرای فلسطینی در زندانهای این رژیم دانست.

در همین حال گروه های مقاومت فلسطین خواستار تحقیق فوری در باره شهادت اسیر فلسطینی در بند اشغالگران صهیونیست شدند.

گروه های فلسطینی بر لزوم دادن پاسخ به این جنایت رژیم صهیونیستی از طریق شروع انتفاضه جدید تاكید كردند. آنان اعلام كردند كه اقدام مطلوب این است كه مقاومت مردمی فلسطین به انتفاضه گسترده مردمی مبدل شود.

جبهه های 'خلق و دمكراتیك برای آزادی فلسطین' هم به همراه بسیاری از سازمان ها و نهادهای حقوقی دیگر خواستار ارجاع پرونده قتل اسیر فلسطینی در زندان رژیم صهیونیستی ، به دیوان دادگستری بین المللی شدند.

'حنان عشراوی' عضو كمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین، از سازمان ملل و جامعه جهانی و سازمان های حقوقی خواست یك تحقیق بین المللی را در باره جنایات اسرائیل علیه اسرا ترتیب دهند و برای آزادی فوری و بی قید و شرط همه اسرای فلسطینی تلاش كنند.

'محمد صبیح' معاون دبیر كل 'اتحادیه عرب' در امور فلسطین نیز خواستار مجازات اسرائیل به دلیل مسوولیت این رژیم در بازداشت و شكنجه اسرای فلسطینی شد.

وی به اقدامات سركوبگرانه اسرائیل علیه اسیران فلسطینی به خصوص اسرای اعتصابی شامل بازداشت های بدون دلیل و شكنجه جسمی و روحی اشاره كرد.

در حالی كه اعتصاب غذای چندین اسیر فلسطینی در بند اشغالگران همچنان ادامه دارد، ناظران ابراز عقیده كردند كه اگر این اعتصاب تداوم یابد ، می تواند انتفاضه جدید را ایجاد كند.

مراسم تشییع جنازه جرادات ظهر امروز در شهر 'الخلیل' برگزار می شود. تشكیلات خودگردان فلسطین اعلام كرد كه نتایج كالبدشكافی پیكر جرادات فاش كرد كه وی در معرض شكنجه شدید قرار گرفته و همین امر به شهادت او منجر شده است.

مقام های فلسطینی گفتند كه گزارش رسمی پزشكی قانونی فلسطین بزودی منتشر خواهد شد.

مدیر پزشكی قانونی فلسطین كه در جریان كالبدشكافی پیكر جرادات حضور داشت، تاكید كرد كه مرگ این اسیر فلسطینی ناشی از شكنجه بوده است. پدر این شهید هم اعلام كرد كه آثار شكنجه روی بدن عرفات كاملا آشكار بود.

عرفات جرادات هفته پیش از سوی نیروهای رژیم صهیونیستی از منزلش ربوده و به زندان منتقل شد. تنها شش روز پس از اسارت او ، اداره زندان های اسرائیل خبر مرگ جرادات بر اثر حمله شدید قلبی را اعلام كرد. از آنجا كه هیچیك از فلسطینی ها ادعای اسرائیل در باره شهادت جرادات را باور نمی كنند، پس از انتشار این خبر مناطق مختلف كرانه غربی به صحنه تظاهرات ابراز خشم فلسطینی ها نسبت به شكنجه این اسیر فلسطینی و نیز ابراز نگرانی نسبت به سلامت و سرنوشت سایر اسرای در بند اسرائیل تبدیل شد.

این تظاهرات در مناطق مختلف به درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهر كنندگان فلسطینی تبدیل شد و چندین مجروح بر جای گذاشت. درگیری ها از الخلیل در جنوب كرانه غربی تا 'جنین' در شمال این كرانه امتداد داشت.

تظاهر كنندگان خواستار انجام تحقیقات شفاف در باره چگونگی شهادت جرادات و مجازات اسرائیلی های مسوول این جنایت شدند. در الخلیل و جنین عزای عمومی اعلام شد.

اوج گرفتن خشم فلسطینی ها موجب شد رییس كابینه رژیم صهیونیستی كه نگران روشن شدن شعله انتفاضه سوم فلسطینی هست، از رهبری فلسطین بخواهد برای آرام كردن افكار عمومی فلسطین تلاش كند.

جرادات دویست و سومین اسیر فلسطینی است كه در زندان های اسرائیل به شهادت رسیده است.

شبكه المیادین اعلام كرد: نگرانی اسرائیل از احتمال شروع انتفاضه سوم، واشنگتن را وادار كرد كه وارد صحنه شود.

تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش كرد كه 'جان كری' وزیر خارجه آمریكا در تماس با هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی خواستار آرام كردن اوضاع و جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع شد.

دخالت واشنگتن در حالی انجام شد كه 'باراك اوباما' رییس جمهوری آمریكا بزودی به خاورمیانه سفر می كند.

جان كری در تماس با مسوولان فلسطینی و اسرائیلی كوشید، نقشه راهی را برای آرام كردن اوضاع پیشنهاد دهد. گفته می شود برچیدن پست های نظامی اسرائیل در كرانه غربی ، كاهش حضور ارتش اسرائیل در این كرانه، استفاده از نیروهای آموزش دیده برای پراكنده كردن تظاهر كنندگان فلسطینی و خودداری از دخالت دادن سربازان ارتش در این كار، خودداری نیروهای اسرائیلی از شلیك گلوله برای قتل تظاهر كنندگان، آرام كردن تشكیلات خودگردان با كمك های مالی در جهت تامین حقوق كارمندان فلسطینی و جلوگیری از حملات یهودیان تروریست از شهرك ها به ساكنان كرانه غربی، مهم ترین نكات مورد گفت و گوی كری با طرفین بود.

برخی از فرماندهان امنیتی رژیم صهیونیستی از جمله رییس ستاد ارتش و رییس سازمان 'شاباك' معتقدند كه تظاهرات و درگیری فلسطینی ها و پرتاب سنگ به سوی نیروهای اسرائیلی چند روز دیگر به طول می انجامد و سپس اوضاع آرام می شودف اما گروهی هم معتقدند كه وضعیت به سوی دیگری می رود و اگر اوضاع به مرحله انفجار برسد، هیچكس نمی تواند آن را كنترل كند.

مترجمام 1491**1651