تهران بزرگ - مدرسه'ديابت گابريك 'با داشتن پنج مقطع تحصيلي، 15 برنامه آموزشي و 72 هزار عضو در سراسر كشور كه حدود سه ميليون بيمار شناخته شده مبتلا به ديابت دارد، آموزشگاهي منحصر به فرد است.

' گابریك' نام یك رود در جنوب كشوراست كه بخاطر صفت جاری و زندگی بخش بودن رود، این نام برای انجمن انتخاب شد تا پیامی برای بیماران دیابتی باشد كه خود را ناتوان و دور از اجتماع ندانند.

این مدرسه برای گروه‌های مختلف كودكان، پزشكان و والدین برنامه هایی با هدف كنترل صحیح مرض قند خون از طریق آموزش ، اطلاع رسانی و ایجاد انگیزه در افراد مبتلا به دیابت تشكیل شده است و ماموریتش این است كه هیچ بیماری به علت نداشتن آگاهی، دچار عوارض دیابت نشود.

مدرسه دیابت با برگزاری بیش از 15 برنامه آموزشی متفاوت برای تمام گروه ها های مختلف جامعه شامل: افراد در معرض خطر دیابت، افراد دیابتی نوع یك و نوع 2 ، نوع دو قرص، نوع دو انسولین و جامعه پزشكی و پیراپزشكی در پنج سطح مقدماتی، متوسطه، پیشرفته، تكمیلی و خاص فعالیت دارد.

این مدرسه منحصر به فرد، حاصل تلاش 'انجمن دیابت گابریك' كه یك سازمان مردم نهاد غیر انتفاقی است می باشد.

مدرسه دیابت در ساختمان انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریك واقع در تهران، خیابان خالد اسلامبولی، خیابان شانزدهم قرار دارد اگرچه كارگاه های آموزشی آن می تواند در هرجای كشور برپا شود.

انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریك یك انجمن مردم نهاد با ساختار هیئت امنایی است كه در نیمه نخست سال 1385 شروع به فعالیت كرد.

كسانی كه عضو انجمن شوند ابتدا از یك دوره كلاس رایگان مدرسه دیابت برخوردار می شوند و در صورت تمایل به شركت در سطوح بالاتر لازم است مبلغی به عنوان حق عضویت پرداخت كنند.

مدیر عامل انجمن گابریك در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار می دارد: مدرسه دیابت توسط انجمن ایجاد شده و اداره می شود كه هزینه های انجمن خود از سه منبع تامین می شود.

'هرمز كیخان زاده' می افزاید: منبع نخست و اصلی تامین مالی، خیرین هستند و حق عضویت اعضا و شركت های حمایت كننده دو منبع مالی دیگر هستند.

وی تصریح می كند: عضویت بیماران بی بضاعت و كودكان زیر 12 سال رایگان است.



* مقاطع دوره های آموزشی مدرسه

مقطع 'مقدماتی' آموزش ها به ایجاد انگیزه در بیماران برای كنترل بیماری، بهبود یا اصلاح تصورات غلط ،آشنایی با عوامل موثر در گلوكوز خون (یك نوع قند موجود در خون است كه توسط یاخته‌های بدن مصرف شده و تولید انرژی می‌كند.) و تاكید بر كنترل تحت نظر پزشك اختصاص دارد.

در همین مرحله، كلاس ماجراهای كیپو - شخصیت عروسكی مبتلا به دیابت- به ایجاد مهارت های مراقبتی توسط كودكان می پردازد.

مقطع بعدی 'متوسطه' است كه در آن شناخت دیابت، كنترل گلوكز، اصول تغذیه، درمان و شمارش كربوهیدرات ها آموزش داده می شود.همچنین كاهش وزن ، ممانعت از عوارض بیماری و تزریق انسولین با روش های جدید و انواع انسولین تشریح می شود.

در مقطع سوم یا 'پیشرفته' برنامه ریزی برای وعده های غذایی، آموزش شمارش كربوهیدرات به صورت عملی، ورزش، تنظیم انسولین و پیشگیری از هیپوگلیسمی در ورزش مد نظر است.

دوره 'مكمل' كه آخرین مقطع است به مدیریت استرس و تمدد اعصاب با تكنیك های روانشناختی، مدیریت وزن ،كنترل فشار خون ، كلسترل در دیابت بطور فراگیر مطرح می شود.

در مرحله مكمل والدین كودكان مبتلا به بیماری قند به اشتراك گذاری تجارب، ارائه تمرینات عملی روش های روانشناختی برای مدیریت آثار فرزندان دیابتی در خانواده را دنبال می كنند.

دوست من انسولین برنامه ای است كه در همین مقطع گنجانده شده و هدف آن دیابت های نوع یك و مربیان دیابتی است.

پرورش مربی برای آشنایی با آموزش ها و چالش های بیماری قند بخش دیگری از مقطع مكمل یا نهایی است.



* ایران برترین در خاورمیانه و شمال آفریقا

مدیر انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریك گفت: مجمع انها سال 2010 در مجمع جهانی رهبری دیابت كه در كشور امارات برگزار شداز میان 22 كشور شركت كننده به عنوان نمونه آموزشی موفق خاورمیانه و شمال آفریقا معرفی شد.



* دوست من انسولین

مدیر روابط عمومی انجمن دیابت گابریك نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از برنامه ملی 'دوست من انسولین' به عنوان یكی از مهمترین برنامه های این سازمان مردم نهاد و مدرسه دیابت نام می برد.

'سحر دوخایی' می افزاید: كودكان، كاركنان مراكز درمانی مرتبط و خانواده های مبتلایان به دیابت آموزه های لازم در ارتباط با كنترل و پیشگیری از عوارض دیابت را با روش های آموزشی بسیار متنوع و نوین دریافت می كنند.

وی می گوید: این برنامه در سال 1390 با هدف آموزش در شهر ها و استان های غیر از تهران بنیان گذارده شد تا بعد مسافت مانعی برای بهره وری افراد از آموزش ها و برنامه های انجمن گابریك نباشد.

وی پیش زمینه حضور مربیان و تشكیل كلاس های مدرسه دیابت در شهرهای مختلف را ارسال درخواست یكی از دانشگاه های علوم پزشكی یا پزشكان فوق تخصص غدد یا انجمن های دیابت محلی برای انجمن گابریك ذكر كرده می افزاید: پس از دریافت درخواست، اعضای انجمن و مدرسان مدرسه دیابت در اولین فرصت ممكن و با كمال میل به شهر آنها سفر می كنند.

به گفته دوخایی تا به امروز در هفت شهر فسا ، تبریز ، شهر كرد ، مشهد ، زنجان ، شیراز و اراك كلاس دوست من انسولین با موفقیت برگزار شده است.

وی اضافه می كند: این برنامه، جامعه پزشكی ، كارشناسان تغذیه ، پرستاران و افراد مبتلا به بیماری قند خون را به عنوان دو گروه هدف در نظر دارد.

مدیر روابط عمومی این انجمن مردم نهاد می گوید: مدرسان مدرسه دیابت گابریك را پزشكان فوق تخصص غدد به همراه جوانان دیابتی آموزش دیده تشكیل می دهند.

دوخایی از دیگر فعالیت های مدرسه دیابت را كلاس ماجرا های كیپو (ویژه كودكان مبتلا به دیابت زیر 12 سال) و كلاس در كنار فرزندم (ویژه والدین) برشمرد و می افزاید: كیپو ،نامی ایرانی به معنای شاپرك است كه با شخصیتی متناسب شرایط سنی كودكان طراحی شده است او از سرزمین قندی ها برای كنترل قند خون خود به مدرسه دیابت آمده است و بچه ها با تغییرات به وجود آمده در كیپو شرایط مختلف زندگی با این بیماری را می آموزند.

وی ادامه می دهد: والدین هم در كلاسی دیگر شركت می كنند و مدرس كلاس از لحاظ روانشناسی به بررسی ابعاد مختلف دیابت در كودكان و چالش های موجود برای خانواده های این افراد می پردازد.

تهرام/ر.ر/3377/1823/ 1539