اراك- مدير اجرايي برنامه طب تسكيني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: چرخه درمان بيماران صعب العلاج با طب تسكيني كامل مي شود.

'فاطمه نادعلی' روز یكشنبه در جمع مسوولان دانشگاه علوم پزشكی اراك افزود: طب تسكینی در مراحل درمانی بیماران صعب العلاج به ویژه بیماران سرطانی كه با هزینه های هنگفت و مشكلات روحی مواجه اند مغفول مانده بود.

وی اظهار كرد: از سال 88 مباحث طب تسكینی در برنامه های وزارت بهداشت و درمان مطرح شد و از سال 89 با افتتاح كلینیك طب تسكینی اصفهان این مهم عملی و بسته های خدمتی آن عملیاتی شد.

رییس اداره سرطان مركز بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهار كرد: انجمن طب تسكینی خاورمیانه نیز شكل گرفته و ایران عضو این تشكل است.

نادعلی اضافه كرد: دوره فلوشیپی طب تسكینی نیز با راهبری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برگزار شده و دانشگاه های علوم پزشكی كه آمادگی داشته باشند به عنوان پایلوت از آن ها حمایت خواهد شد.

مدیر علمی برنامه طب تسكینی كشور نیز در این نشست گفت: بیماران سرطانی در كنار مراحل شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی با استفاده از طب تسكینی می توانند صدمات شدید روحی و مالی را كه این بیماری به آنان و خانواده تحمیل كرده جبران كنند.

دكتر 'عبدالرحیم حزینی' افزود: طب تسكینی رویكردی برای بهبود كیفیت زندگی بیماران صعب العلاج است و مشكلات، استرس و بیماری های جسمی و روحی این بیماران را تا حد زیادی التیام می دهد.

وی عنوان كرد: تشكل های غیردولتی سرطان در كشور با كمك خیرین به صورت غیرعلمی كمك های جانبی درمان بیماران سرطانی را انجام می دهند و برنامه طب تسكینی هدفش ساماندهی علمی این حركت ها است.

این فوق تخصص انكولوژی بیان كرد: در حال حاضر بخش بزرگی از جمعیت كشور بیماری سرطان را نمی شناسد و به جای اقدامات منطقی در مواجهه با این بیماری ترس و ناامیدی به آنها راه می یابد.

دكتر حزینی یادآور شد: كلینیك طب تسكینی با تیم تخصصی متشكل از مددكار، روانشناس، روحانی، پرستار ارتقای سلامت و كیفیت زیست بیمار را تا مراحل آخر عمر دنبال می كند و خلاء انسانی درمان بیماری های صعب العلاج را پر می كند.

وی تصریح كرد: استقرار طب تسكینی در چرخه درمان علاوه بر رعایت حقوق اولیه بیمار، سرویس دهی شبانه روزی، كاهش مرگ و میر بیمارستانی، فراهم كردن بستر ماندگاری بیمار در مراحل پایانی در منزل، هدایت صحیح درمانی، كاهش هزینه ها و بستری های غیر ضروری را بهمراه دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشكی اراك در این نشست گفت: استان مركزی یكی از قطب های فعال درمان سرطان در غرب كشور است و آمادگی كامل برای استقرار مركز طب تسكینی با همكاری ظرفیت های بخش خصوصی وجود دارد.

دكتر 'مجید رمضانی' افزود: این مركز بستر گسترش عدالت در حوزه سلامت را مهیا می كند و با استقرار این سیستم در چرخه درمان استان توانمندسازی نیروی انسانی، راه اندازی درمانگاه تخصصی و هدفمند شدن هزینه های خیرین سلامت محقق می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی اراك نیز در این نشست گفت: راه اندازی كلینیك طب تسكینی سرمایه ارزشمندی در حوزه درمان است و نیاز است برای آغاز این فعالیت بسته های خدمتی، تعرفه ها و تجارب استان اصفهان در اختیار استان مركزی قرار گیرد.

دكتر عشرتی بیان كرد: حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشكی اراك نیز ظرفیت های لازم برای تربیت پزشكان و كادر درمانی ماهر برای خدمت در طب تسكینی را دارا است.ك/2

560/507