زنجان- يك متخصص چشم گفت: پارگي قرنيه و صلبيه و وجود خون در اتاق قدامي چشم از عمده ترين علل بستري افراد در چهارشنبه آخر سال به دليل استفاده از مواد آتش زا و خطرناك است.

محمدرضا باقر زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برخی افراد چهارشنبه آخر سال بر اثر بازی و استفاده بی رویه از مواد آتش زا و خطرناك آسیب های را در ناحیه چشم می بینند كه عواقب جبران ناپذیری را به همراه دارد.

وی یادآورشد: سوختگی پلك و وجود جسم خارجی در قرنیه از دیگر پیامد استفاده از مواد آتش زا و خطرناك در چهارشنبه آخر سال محسوب می شود.

باقرزاده افزود: پارگی قرنیه و صلبیه چشم بسیارخطرناك می باشد و در برخی مواقع نیز به عمل های جراحی بیشتری نیاز دارد كه مدت بهبود مناطق آسیب دیدگی نیز 40 روز و یا بیشتر است.

وی اظهار كرد: در برخی موارد نیز آسیب در ناحیه چشم موجب تخلیه شده و فرد تا پایان عمر با مشكل بینایی مواجه می شود.

این عضو عیات علمی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی استان، گفت: خوشبخانه چهار آخرسال پارسال آسیب ناحیه چشم به مراتب كاهش یافت كه این موضوع به دلیل اطلاع رسانی لازم از سوی رسانه های گروهی بود.

مرتضی ترابی قایم مقام مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، پیشتر اعلام كرده بود كه پارسال بر اثر بازی با آتش و مواد محترقه و منفجره ، 71 نفر در سطح این استان از نواحی مختلف بدن مصدوم شدند كه از این تعداد 22 مورد مربوط به چشم كه عضو مهمی از بدن می باشد رخ داده است.

522/7320