تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰

تهران - مدير نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس و اوراق بهادار از راه اندازي سيستم تبادل اطلاعات نهادهاي مالي(ستان) خبر داد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، 'ایوب باقرتبار' درباره خدمات این سامانه جدید گفت: سیستم تبادل اطلاعات نهادهای مالی به منظور تبادل اطلاعات به صورت الكترونیكی شامل ارسال درخواست های تأسیس و تبدیل به نهادهای مالی، درخواست موافقت اصولی و مجوز فعالیت و سایر عملیات و فعالیت هایی كه بین نهادهای مالی فعال و معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس انجام می شود، طراحی شده است.

وی افزود: از این پس درخواست بررسی صلاحیت حرفه‌ای مدیران نهادهای مالی و تمدید آن از طریق این سیستم به سازمان ارسال خواهد شد و نواقص احتمالی مدارك و نتیجه بررسی صلاحیت حرفه ای نیز از این طریق به نهادهای مالی ارسال خواهد شد.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره فرآیند بررسی صلاحیت حرفه ای گفت: صلاحیت حرفه ای شامل محاسبات امتیاز سوابق تجربی و تحصیلی نیز به صورت مكانیزه توسط كارشناسان معاونت نظارت بر نهادهای مالی انجام می‌شود و از همین طریق بانك اطلاعاتی جامع مدیران نهادهای مالی تشكیل می شود كه این بانك از تكالیف قانون برنامه پنجم بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، وی درباره شیوه فعالیت ستان در فاز نخست گفت: اشخاص حقیقی(متقاضی عضویت در هیأت مدیره یا مدیر عاملی نهادهای مالی) باید پس از ثبت نام اولیه در این سایت، نام كاربری و رمز عبور دریافت كنند و اطلاعات خود را در سامانه وارد كنند و امكان دسترسی به اطلاعات خود در سامانه را به نهاد مالی مد نظر بدهند.

وی افزود: اشخاص حقوقی(نهادهای مالی) باید نام كاربری و رمز عبور خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت نمایند و سپس از طریق این سیستم اشخاصی كه برای سمت مدیریت در آن شركت پیشنهاد شدند را برای سازمان ارسال نمایند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس افزود: ادامه فرآیند از جمله بررسی و محاسبه امتیازات و اطلاعات افراد داوطلب مدیر عاملی یا عضویت در هیأت مدیره توسط همین سیستم به صورت اتوماسیون انجام می‌گیرد و در پایان نتیجه تأیید یا عدم تأیید از طریق سیستم به مدیر پیشنهادی و نهاد مالی مربوطه اعلام می شود.

وی در پایان این سیستم را باعث افزایش سرعت عمل در فعالیت های نهادهای مالی دانست و گفت: با اجرای این سیستم ضمن اجرای مأموریت های سازمان در زمینه توسعه خدمات الكترونیك، زمان انجام فعالیت های مرتبط بین نهادهای مالی و معاونت نظارت بر نهادهای مالی كاهش چشمگیری پیدا می كند و تمامی كارها به صورت اتوماسیون و بدون نیاز به پركردن فرم‌های كاغذی و ارسال به سازمان انجام می‌گیرد. این سیستم برای سندیت مدارك ارسالی مجهز به امضای دیجیتال نیز خواهد بود.

اقتصام(1)** 9141/1594