مسكو - آيين بزرگداشت ياد و نام 'پروين اعتصامي' شاعره بزرگ معاصر ايران با حضور خيل علاقه مندان ادب فارسي از كشورهاي مختلف در مسكو، پايتخت روسيه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این محفل ادبی كه روز سه شنبه به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسكو برگزار شد، شماری از شاعران و نویسندگان روس و شخصیت های ادبی و فرهنگی و دانشجویان علاقه مند به فرهنگ و شعر پارسی شركت داشتند.

در آغاز این آیین 'سید حسین طباطبایی' معاون رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه، زندگی و آثار پروین اعتصامی را به عنوان یكی از شاعران بزرگ معاصر ایران از جهات مختلف شایان توجه و مطالعه دانست.

وی با اشاره ویژه به دو وجه داستان سرایی و تجدید حیات سبك مناظره ادبی در شعر فارسی توسط پروین اعتصامی، وی را سرآمد داستان سرایی در شعر معاصر ایران خواند.

طباطبایی، سخنان خود را با دكلمه شعر 'اشك یتیم' پروین اعتصامی كه با نمایش همزمان ترجمه روسی آن همراه بود، پایان داد.

پروفسور 'جهانگیر دری' ایرانشناس، نویسنده و متخصص ادبیات معاصر فارسی در روسیه سخنران بعدی این مراسم بود كه به تفصیل به شرح زندگی، احوال و آثار پروین اعتصامی پرداخت.

دری پس از قرائت شعر 'مست و هشیار' پروین توسط یكی از دانشجویان دانشگاه دولتی زبانشناسی مسكو، نكاتی را در مورد این شعر بیان داشت.

پخش كلیپ اجرای شعر 'مست و هشیار' پروین اعتصامی توسط 'علیرضا عصار' هنرمند توانای كشورمان كه به صورت زیرنویس به روسی ترجمه می شد، بخش بعدی برنامه بود كه مورد توجه ویژه حضار نیز قرار گرفت.

دكتر 'مهدی محبتی' استاد اعزامی وزارت علوم و مدرس ادبیات فارسی در دانشگاه های مسكو، سخنران بعدی مراسم بزرگداشت پروین اعتصامی در مسكو بود.

محبتی در سخنرانی خود به صورت تحلیلی و موشكافانه به بررسی ابعاد شاعری پروین اعتصامی پرداخت و وی را به عنوان یكی از بزرگ ترین شاعران زن ایرانی، دارای مقامی شامخ در ادبیات فارسی دانست.

وی با اشاره به عمر كوتاه پروین و ناكامی های زندگی شخصی وی، نكات ظریفی از نوع نگاه پروین اعتصامی به زن در اشعار خود را طرح كرد و به عنوان نمونه هنرمندی وی در انتقال حس مادری در شعر 'موسی و نیل' به رغم عدم كسب تجربه مادری در زندگی كوتاه خود وی را نشانه ای از احساسات والای عاطفی این شاعره بزرگ دانست.

محبتی، شعر پروین اعتصامی را واجد سه عنصر عاطفه، معنویت و صمیمیت كه از ویژگی های خاص شعر اوست، دانست و با اشاره به فضای خاص اجتماعی روزگاز زندگی پروین، مقاومت های جامعه ادبی در برابر سر برآوردن بانوی شاعری با این اندازه از ذوق و شاعرانگی را كه نهایتاً با ورود ملك الشعرای بهار و مقدمه وی بر دیوان اشعار پروین اعتصامی فروكش كرد، را تشریح كرد.

وی در پاسخ به سؤال یكی از نویسندگان حاضر در این آیین در خصوص تأثیرپذیری پروین اعتصامی از ناصر خسرو، با تصدیق این امر، آن را چیزی متفاوت از تقلید خواند و پروین را بر خلاف شاعرانی چون سروش اصفهانی و قاآنی، در عرصه تأثیر پذیری از ناصرخسرو، مبتكر و خلاق دانست.

دكتر محبتی سخنرانی خود را با دكلمه شعری كه پروین برای حك كردن بر سنگ قبر خود سروده است، پایان داد.

در ادامه آیین بزرگداشت پروین اعتصامی در مسكو، دونوازی نی و تنبك توسط 'حمید رضا دادو' هنرمند ایرانی ساكن مسكو اجرا شد كه شركت كنندگان در این مراسم را پس از استماع سخنرانی های پربار و مفصل، دقایقی در خلسه روحانی نوای موسیقی اصیل ایرانی فرو برد و حسن ختامی شایسته برای بزرگداشت شاعره نام آور ایرانی در پایتخت روسیه فراهم آورد.

اروپام/2242**518