تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲

خرم آباد - ساعاتي بيش تا پايان سال 91 نمانده و در اين ساعت ها بنا بريك رسم ديرينه، هفت سين ايرانيان نيز در گوشه و كنار اين مرز و بوم آرام آرام گسترده مي شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سفره هفت سین ایرانیان كه از دیرباز تاكنون همواره نخستین سفره بركت و سلامتی در سال نو به شمار می رود ساعاتی پیش از تحویل سال در خانه ایرانیان چیده می شود.

سفره ای كه پهنای آن به وسعت ایران از شمال تا جنوب و از شرق تاغرب است و این گستردگی نه تنها اعضای یك خانواده بلكه مردم ایران زمین را در لحظه تحویل سال در كنار هم قرار می دهد.

و اكنون كه بر ما سالی گذشت، بر روزگار حكایتی و بر زمین گردشی، هفت سین دیگری در ایران گسترده شده به امید آنكه، كهنه به نكویی رفته باشد و نو به شادمانی آید.

هفت سین نوروز شامل سیر، سركه، سمنو، سنجد، سماق، سیب و سبزه مردم ایران را به امید سالی با بركت و سلامتی در كنار خود می نشاند.

در لرستان نیز مردم هفت سین را از خریدهای اصلی نوروز قلمداد كرده و هر كه با هر سلیقه و ذوقی، هفت سینی در خانه خود می گستراند.

با نزدیك شدن به حلول سال نو هفت جز هفت سین به این سفره افزوده می شود هفت جزسینی كه وجود هر یك فلسفه ای دارد و صرفا هر ' سین' ی نمی تواند بر این سفره حضور داشته باشد.

سنجد نماد عقل است و احترام به خردمندی؛ در احادیث اسلامی آمده است كه عقل نخستین چیزی بود كه خداوند متعال آفرید پس با انتخاب سنجد در سفره هفت سین به عقلانیت ارج می نهیم و تلاش می كنیم تا در سال جدید با خردمندی تصمیم بگیریم.

سیب نماد سلامتی است؛ میوه ای بهشتی كه در سفره نوروزی ایرانیان جای گرفته است؛ در داستان های ایرانی سیب را نماد زایش می دانند و از آن به عنوان میوه ای مفرح و نماد باروری یاد می كنند.

سبزه را موجب فراوانی و بركت در سال نو می دانند و رنگ سبز آن رنگ ملی و مذهبی ایرانیان است.

عارفان سبزه را نشانه ای از خوش خلقی و شادابی یاد می كنند كه به همراه خود شادابی و نیكویی را به زندگی می آورد؛ از قدیم بسیاری خوب روییدن سبزه را به فال نیك می گرفتند و معتقد بودند كه اگر سبزه خوب بروید، سالی پربار در انتظار آن خانواده خواهد بود.

سمنو مظهر مقاومت، عدالت و قدرت است. برای پختن سمنو دانه های گندم تازه جوانه زده را كه برای نوروز رویانیده اند می كوبند و می پزند، سمنو گذشته از شیرینی طبیعی كه دارد نیروبخش هم است.

سیر نمادی از مناعت طبع است یعنی هر كس باید با دیده قناعت به جهان بنگرد؛ ایرانیان از باستان آن را بر سفره آغاز سال نو می نهادند تا انسان عاقل، سالم شاداب قوی و قانعی باشند.

سركه را نمادی از پذیرش ناملایمات و نشانگر ویژگی رضایت و تسلیم می دانند، در حقیقت سركه گویای تسلیم در برابر رخدادهای ناگوار زندگی است زیرا زندگی انسانی با غم و رنج همراه است و تنها با پذیرش این ناملایمات است كه می توان برمشكلات فائق شد.

سماق هفتمین سین بر سر این سفره است كه برخی آن را برگرفته از رنگ خورشید در هنگامه طلوع آفتاب و مظهر آغاز دوباره می دانند و برخی نیز از آن به عنوان نماد صبر و بردباری یاد می كنند، برخی سماق را نشانه ای از پاكیزگی می دانند.

قرآن كریم، آب و آیینه ، ماهی قرمز و شیرینیجات از دیگر محتویان هفت سین ایرانیان است كه این سفره را به یك خوان پر نعمت و با بركت تبدیل ساخته است.

زمان تحویل سال هر كس به زعم خود از هفت سین امیدبخش خواسته ای می طلبد كه سلامتی و آبرومندی از مهمترین این خواسته ها و آرزوها به شمار می رود.

7269/630