مشهد - طبيعت دل انگيز روستاي اخلمد چناران درفصل بهار باچشم اندازهاي روح نواز، دشت ‌هاي سبز و كوهپايه‌ هاي استوار، دل هر گردشگري را مي‌ نوازد و انسان را به روياهاي زيبا مي ‌برد به‌ گونه ‌اي كه بي‌ اختيار محو تماشا و تحسين اين شاهكار الهي مي ‌شود و سرسجده به عظمت حضرت حق مي ‌گذارد.

به گزارش ایرنا، در فصل بهار كه هر گردشگری به تماشای سبزی دشت و دمن و نم نم باران مشتاق می شود، چه روستایی زیباتر و دل‌انگیز‌تر از اخلمد با آبشار زیبا و چشم‌ انداز دلنوازش كه غبار راه را در آبهای شیرین آن بشوید و رستاخیز طبیعت را با تمام وجود احساس كند.

آنگاه كه ایستاده در پایین آبشار اخلمد به بالا بنگرید، رنگین‌ كمانی زیبا از دل قطره ‌های ریز آب شكل می‌ گیرد، سپس خنكای نوازش آب و وزش نسیم بر گونه احساس می‌ شود و صدای برخورد قطرات با سنگها روح و جان را نوازش می دهد.

بهار اخلمد را باید با تماشای سپیده ‌دم نخستین روز بهار در كنار كلبه ای و با تماشای طلوع زیبای خورشید از لابه‌ لای پایه‌ های آن آغاز كرد، در دره‌ ها به كوهپیمایی پرداخت و دمی را در زیر سایه درختان به آسایش گذراند.

روستای اخلمد در 20 كیلومتری جنوب غربی شهر چناران در وسط دره ای زیبا به همین نام قرار دارد.

معروفیت این روستا به خاطر وجود آبشارهای زیبایی است كه در دل كوه های آن وجود دارند.

اخلمد به آبشارهای آن شهره است، این آبشارها كه در دو كیلومتری روستا واقع شده از دل كوه های آهكی به بیرون تراوش كرده و حفره های ژرف مدوری را بوجود آورده است.

رشته كوه های اخلمد در كنار هم دره ای عمیق را بوجود آورده اند كه دارای 10 دیواره سنگی با ارتفاع 200 تا 300 متر است، هر كدام از این دیواره ها در بین اهالی روستا به نام هایی نظیر سفید، الله اكبر و عقاب شهرت یافته اند و یكی از بزرگترین مناطق برای ورزش مفرح سنگ نوردی به شمار می روند.

این دره سرسبز چندین آبشار فصلی و دایمی دارد اما در بین آنها آبشاری با 40 متر ارتفاع به عنوان آبشار اصلی اخلمد شناخته می شود كه هر سال خیل گردشگران را به سوی خود جلب می كند و در فصل بهار و تابستان یكی از مهمترین مناطق مورد علاقه گردشگران به شمار می رود.

در مدخل دره اخلمد و در كنار رودخانه دائمی آن، بندی است كه در زمان 'بایسنغر میرزای تیموری' فرزند شاهرخ و حاكم توس در نیمه اول قرن نهم هجری قمری ساخته شده و در كنار آبشارها منظره ای دیدنی را رقم زده است.

آبشار اخلمد به دیواره های عمودی و بلند كوه های آن،‌ هوای پاكیزه و ییلاقی‌ و انواع میوه های گیلاس و سیب درختی آن مشهور است.

برای رسیدن به اخلمد باید جاده چناران را 17 كیلومتر به سوی شهرستان قوچان پیمود و پس از آن نیز با پیمودن پنج كیلومتر جاده آسفالته كه از میان باغ ها و رودخانه می ‌گذرد به آبشار معروف آن رسید.

آب و هوای روستای اخلمد در تابستان ها خنك و در زمستانها سرد است كه با این شرایط آب و هوایی میوه های مختلفی در آن به عمل می آید.

عمده فعالیت مردم این منطقه همچون سایر روستاهای خراسان رضوی كشاورزی و دامداری است.

بهار فصل به بار نشستن دشت است و در اخلمد انواع میوه‌ ها به دست می‌ آید و اقسام صیفی ‌جات كشت می‌ شود كه از جمله می توان به سیب و گیلاس اشاره كرد.

آب فراوان، خاك حاصلخیز و هوای مناسب باعث شده تا اخلمد از روزگاران پیشین مستقل و بی نیاز باشد و مردم این دیار روزی خود را از كار در مزارع و فروش محصولات خود به دست آورند.

شب اخلمد، شبی به یاد ماندنی است، وزش نسیم، لغزش شاخه های درختان به روی یكدیگر، صدای آبشار و نغمه دلنواز پرنده سرخوش، شما را از این همه زیبایی به وجد می آورد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چناران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در ایام نوروز به طور متوسط روزانه سه هزار مسافر و گردشگر از آبشار اخلمد بازدید می كنند كه این تعداد در 12 و 13 فروردین ماه به چهار هزار نفر می رسد.

'علی روحانی' افزود: همچنین در ایام سال به ویژه نوروز و تابستان، روزانه 300 نفر از گردشگران خارجی از كشورهای عراق، كویت و امارات از آبشار اخلمد دیدن می كنند.

وی اظهار داشت: در سال گذشته روزانه به طور متوسط بین هزار تا هزار و 500 گردشگر از آبشار اخلمد دیدن كردند.

او گفت: در شهرستان چناران 19 اثر ثبت شده تاریخی و طبیعی و یك اثر ثبت شده معنوی در فهرست آثار ملی كشور داریم كه معروفترین آن آبشار اخلمد و منظره زیبای آن است.

وی افزود: برای استقبال از مسافران نوروزی، تمهیدات ویژه ای در زمینه اسكان و گذراندن اوقاتی خوش در آبشار اخلمد فراهم شده است.

روحانی گفت: دو واحد خدماتی – اقامتی در ورودی آبشار اخلمد و روستای آن پیش بینی شده است تا مسافران و گردشگران بتوانند از امكانات لازم بهره مند شوند.

وی اظهار داشت: ستاد تسهیلات نوروزی شهرستان چناران نیز برای خدمات رسانی به گردشگران آمادگی كامل دارد./4

7489 /664