نيويورك – طرح ساخت خط لوله نفت كانادا و آمريكا زمينه تازه اي براي اعتراض ها در آمريكا و كانادا به نقض حقوق بوميان سرخپوست فراهم كرده است بطوريكه رهبران 10 گروه سرخپوستي دو كشور روز چهارشنبه نسبت به پيامدهاي ساخت اين خط لوله هشدار داده و تهديد كردند دست به اعمال خشونت خواهند زد.

به گزارش ایرنا رهبران 10 گروه بومی كانادا و آمریكا در یك گردهمایی كم سابقه در اوتاوا پایتخت كانادا اعلام كردند كه عمیقا نگران پیامدهای زیست محیطی ساخت خط لوله موسوم به كی استون اكس ال و عبور آن از زمین ها و تخریب میراث سرخپوستان هستند.

فیلی لین از رهبران سرخپوست در داكوتای جنوبی در رابطه با این گردهمایی گفت: بومیان از سراسر آمریكا و كانادا گرد هم امده اند تا با ساخت این خط لوله كه میراث و زمین های مقدس آن ها را تهدید می كند، مخالفت نمایند.

این رهبر سرخپوستان آمریكا هشدار داد: علاوه بر اقدام قانونی، ما به روش هایی كه مناسب می دانیم حتی روش های فیزیكی برای متوقف كردن این طرح دست خواهیم زد.

وی با اشاره به حكومت های آمریكا و كانادا گفت: آن ها 200 سال است كه ما را غارت می كنند و اكنون می خواهند به جان زمین های مقدس ما افتاده و آن ها را خراب كنند.

خط لوله كیستون ایكس.ال قرار است نفت خام تولیدی كانادا را به جنوب آمریكا رسانده تا در پالایشگاهی در ایالت تگزاس تصفیه شود.

با توجه به آلودگی های بالای ناشی از تولید نفت خام ماسه ای در كانادا، اتحادیه اروپا این نوع نفت خام را مخرب برای محیط زیست توصیف كرده است و بسیاری از طرفداران محیط زیست در آمریكا نیز به همین دلیل، با ساخت خط لوله كیستون ایكس.ال مخالفند.

شركت های نفتی در آمریكا كه نفوذ گسترده در دولت و كنگره دارند، انتقادهای فعالان محیط زیست را رد كرده و می گویند با ساخت این خط لوله 20 هزار شغل جدید در این كشور ایجاد خواهد شد.

دولت آمریكا كه نگران از مخالفت های گسترده عمومی است، چندی پیش بررسی درخواست شركت كانادایی ترنسكندا برای صدور مجوز ساخت این خط لوله را به تأخیر انداخت و سبب خشم مسئولان دولت كانادا شد.

با این حال اخیرا دولت آمریكا اعلام كرده است كه با انتخاب مسیری تازه در صدد نهایی كردن قرار داد ساخت این خط لوله بوده و بزودی در این باره تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

اروپام 2251 ** 1908