مهاباد - رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد گفت: از ابتداي تعطيلات نوروزي تاكنون بيش از 17 هزار نفر گردشگر داخلي و خارجي از جاذبه هاي غار آبي تاريخي سهولان اين شهرستان ديدن كرده اند .

كامران حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به مساعد بودن وضعیت آب و هوا شمار بازدید كنندگان از این اثر زیبای طبیعی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 58 درصد افزایش نشان می دهد .

وی گفت: این اثر زیبا و دیدنی كه یكی از مهمترین و كم نظیرترین غارهای طبیعی كشور و از شگفت‌انگیزترین جلوه های طبیعت زیبای آذربایجان غربی بشمار می رود یكی از مهمترین مقصدهای گردشگری مسافران نوروزی در سفر به این استان بشمتار می رود .

حسینی با اشاره به استقبال خوب گردشگران نوروزی در بازدید از غار سهولان اظهار كرد: روزانه بطور متوسط حدود دو هزار نفر از اقصی نقاط كشور برای دیدن این پدیده طبیعی به مهاباد سفر كرده و زیبایی های این غار آبی دیدن می كنند .

غار سهولان كه در سال 1379 بعنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است به زبان كردی به معنی یخبندان است ، این غار در 43 كیلومتری مهاباد در نزدیكی روستایی به همین نام قرار گرفته است و مردم محلی این غار را بنام ˈكونه كوترˈ، یعنی لانه كبوتر نیز می نامند كه دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه كبوتر درون غار است.

مساحت داخلی غار سهولان حدود 600 مترمربع است و محتویات غار سنگ های آهكی ، ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن 50 متر است و عمق آب در برخی جاها به 32 متر می رسد و اختلاف دمای درون و بیرون غار بین 10 الی 15 درجه است.

غار سهولان شبیه غار علیصدر در همدان است، این غار آبی با جلوه های طبیعی و قندیل های منحصر به فردی كه دارد در دامنه رشته كوه های كوتر قرار دارد و دارای 2 دهانه است.

مطالعات غارشناسان نشان می دهد كه این غار بر اثر فعالیت های زمین شناسی به اواخر دوره كرتاسه برمی گردد كه قدمت آن به 70 میلیون سال قبل بازمی گردد.

این غار 100 سال پیش برای اولین بار توسط ژاك دمرگان فرانسوی مورد كاوش و بررسی قرار گرفت، پس از آن در سالهای جنگ جهانی دوم نیز توسط یك هیات انگلیسی مجددا مورد مطالعه قرار گرفت و در مهرماه 1373 توسط غارشناسان ایرانی شناسایی شد.

دست اندركاران امور گردشگری معتقدند این مكان شگفت انگیز بزودی به یك قطب مهم گردشگری و تفریحی در غرب كشور تبدیل خواهد شد.

آوازه غار سهولان كه شبیه غار علیصدر در همدان است تنها چند سالی است كه در استان آذربایجان غربی و كشور پیچیده ولی خیلی ها هنوز از وجود آن اطلاعی ندارند.

سالانه افزون بر 50 هزار گردشگر ایرانی و خارجی از این اثر شگفت بازدید می كنند.

غار سهولان پس از ˈغار علیصدرˈ همدان دومین غار آبی بزرگ ایران زمین است كه تاكنون شناخته شده است.

584/583