شيراز- مدير ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات سازمان جهاد كشاورزي فارس اعلام كرد: مرحله اول ثبت جهاني باغهاي ديم استهبان به عنوان بخشي از ارزش‏هاي فرهنگي، معنوي و اقتصادي كشوردر فائو انجام شد.

به گزارش ایرنا، سید محمد جواد رجایی روز جمعه افزود: با ثبت باغهای انجیر استهبان به عنوان یك میراث ملی، توجه بیشتری به آن معطوف شده و اقدامات حمایتی و حفاظتی از آن گسترده می‏شود.

وی اظهار كرد: در سال گذشته نماینده سازمان كشاورزی ملل متحد (فائو) از باغهای انجیر دیم استهبان بازدید كرد و پس از آن مقررشد این باغها هرچه سریعتر در سازمان فائو ثبت شود تا بتوان این گنجینه با ارزش را كه نتیجه زحمات نسل های گذشته است به جهانیان معرفی كرد.

وی ادامه داد: اگر چه به دلیل خشكسالی چند سال اخیر استان فارس، تولید انجیر با كاهش روبرو شده اما همچنان شهرستان استهبان به عنوان قطب تولید انجیر با كیفیت در كشور شناخته می شود.

وی افزود: تولید بیش از 20 هزار تن انجیر ارگانیك و بدون كود و سم با كیفیت بی نظیر، استهبان را به یكی از قطب های مهم صادرات انجیر در دنیا تبدیل كرده است.

رجایی گفت: بیش از 80 درصد انجیر خشك استهبان به هنگ كنگ، چین، مالزی، سنگاپور، كره جنوبی، ژاپن، فرانسه، آلمان و لیبی صادر می شود.

مدیر ارزیابی عملكرد جهاد كشاورزی استان فارس با اشاره به اینكه ثبت جهانی انجیر استهبان افتخاری بزرگ برای استان است، تصریح كرد : با همت و تلاش وزارت جهاد كشاورزی و همچنین سازمان جهاد كشاورزی استان فارس، مرحله اول ثبت جهانی انجیرستان های استهبان نهایی شده كه این مهم باعث ارتقاء این محصول خواهد شد.

وی از تلاش برای ایجاد صنایع تبدیلی و تكمیلی انجیر در استهبان خبر داد و افزود: صنایع تبدیلی و تكمیلی در برخی نقاط كشور توسعه پیدا كرده اما در استان فارس و استهبان بیش از پیش به این صنایع نیاز است.

انجیر میوه‏ای ویژه با خواص خوراكی و دارویی بسیار، طرفداران فراوان در دنیا دارد و ادیان مختلف از جمله یهودیت، مسیحیت و اسلام تأكید گسترده برای تولید و مصرف آن كرده‌اند و در عین حال میوه‏ای مقدس در جوامع مختلف به‌شمار می‏رود.

شهرستان استهبان در فاصله 175 كیلومتری جنوب شرقی شیراز با بیش از 5/2 میلیون اصله درخت انجیر دیم در سطح بیش از 20 هزار هكتار اولین و مهم‏ترین منطقه تولید انجیر جهان محسوب می‏شود. ك/2

677/