سنندج - غار تاريخي و زيباي كرفتو در كردستان، آينه اي تمام نما از زندگي با درايت گذشتگان در شرايط سخت است به طوري كه در بازديد از اين غار تاريخي، چگونه زيستن بشر در هزاران سال پيش در ذهن انسان مجسم مي شود.

به گزارش ایرنا، به درستی معلوم نیست انسان‌ها از چه زمانی غار را به عنوان سر پناه طبیعی برای خود انتخاب کردند اما بدون شک آنها توانستند هوشمندانه شرایط بهتر زیستن را متناسب با امکانات و شرایط محیطی فراهم کنند.

اگر چه در ادوار بسیار دورتر از دوران غارنشینی هم اقوامی بودند که به دلایل مختلف، تداوم زیستن در غار را انتخاب کردند، اما هیچگاه نوآوری و خلاقیت را از روند زندگی حذف نکردند و در غارها نیز به فرآیند زیستن تنوع می بخشیدند.

غار کرفتو در استان کردستان آیینه‌ای از تدبیر و هنر نیاکانمان برای زیستن در شرایط سخت و نماد عینی تطبیق نیاز انسان با بضاعت طبیعت است.

اماکن طبیعی و ابنیه‌های باستانی همواره در جدول برنامه ریزی اهداف سفر گردشگران به ویژه در تعطیلات نوروز جایگاهی خاص دارند و غار کرفتو به سبب ترکیب زیبایی‌های طبیعت و آثار فوق‌العاده عمرانی بشر در گذشته‌های خیلی دور مقصدی در جدول برنامه‌ها است.

کردستان به دلیل قدمت و پیشینه بلند تاریخی، یکی از استان‌های کهن کشور پهناور ایران محسوب می‌شود که وجود آثار باستانی و سکونتگاه های طبیعی در دل صخره‌های سنگی شاهدی بر این مدعا است.

کرفتو اثر طبیعی و باستانی در صخره‌ای مرتفع در دل کوه است که در حدود ‎67 کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره و با احتساب همین مسافت تقریبی در شرق شهر باستانی سقز واقع است.

موقعیت غار و صخره‌های مرتفع پیرامون آن از جنوب در میان روستای مسعود آباد دیواندره، از غرب به روستای میر سعید سقز، از شمال به روستاهای علی آباد و نخود دره تکاب و شرق و جنوب شرقی نیز محاط به روستای یوزباش کندی است.

دسترسی به غار کرفتو از سه طریق مسیر شهر دیواندره و سه راهی تکاب گور بابا علی، سقز مسیر روستای صاحب به میرسعید و از طریق تکاب جاده روستای علی آباد امکانپذیر است.

بر اساس یافته‌های زمین شناسی کرفتو در دوران مزوزوییک زیر آب بوده و در اواخر این دوره ارتفاعات آن از آب خارج شده است.

غار کرفتو از غارهای آهکی است که در ادوار مختلف جهت استفاده و سکونت انسان تغییر حالت داده و با معماری صخره‌ای در چهار طبقه، در دل کوه حفر شده است.

مستشرقین و محققین بسیاری از جمله دمرگان، راولینسون، کرپورتر، خانیکف و فون گال از غار کرفتو بازدید و نقشه‌هایی از آن تهیه و ارایه نموده اند.

کرپورتر نقشه غار را تهیه کرد، استین آن را تکمیل و فون گال آن را تصحیح کرد.

در مقالات منتشر شده توسط مستشرقین، به دلیل وجود کتیبه‌ای یونانی بر سر در یکی از اتاق‌های طبقه سوم که در آن از الهه هراکلس نامبرده شده به عنوان معبد هراکلس یاد شده است.

ترجمه این کتیبه یونانی چنین است: در آنجا هراکلس سکونت دارد باشد که پلیدی در آن راه نیابد.

البته تمام مورخین اذعان دارند که بدون شک این آثار یونانی تازه تر از قدمت سکونت اقوام ایرانی در این غار است و کتیبه به جا مانده از دوران حمله امپراطوران رومی به سرزمین ایران است.

طول غار کرفتو حدود ‎ 750متر است و راه‌های فرعی متعددی از آن منشعب می شود در طول سکونت انسان در این غار، تغییرات و دگرگونی‌های عمده و دخل و تصرفات بسیار در آن به وجود آمده و حجاران هنرمند، به زیبایی، فضاهایی را در مدخل‌های غار تراشیده و اتاق ها، راهرو و دالان‌های متعددی را به وجود آورده اند.

این غار در میان غارهای دست کن ایران، از معماری کاملی برخوردار است، ورودی غار از دامنه کوه حدود ‎ 25متر فاصله دارد در گذشته راهی نسبتا سخت و دشوار در کمر کوه، بازدیدکنندگان را هدایت می‌کرد، ولی امروز با عبور از پلکانی فلزی می‌توان به دهانه ورودی غار رسید.

در معماری صخره‌ای این غار چهار طبقه شناسایی شده است، این امر از اهمیت ویژه‌ای در معماری صخره‌ای برخوردار است.

در معماری غار، علاوه بر ایجاد اتاق ها و راهروهای عبوری، سعی شده تا اتاق ها با هم مرتبط باشند و نورگیرها و پنجره‌هایی به سمت بیرون و مناظر طبیعی ارتفاعات مجاور غار تعبیه شده است.

بر دیوارهای غار در بعضی از اتاق‌ها نقوشی به صورت تجریدی از حیوان، گیاه و انسان حجاری شده که بیشتر جنبه آیینی دارد.

همچنین نمونه سفال‌ها و اشیای به دست آمده در غار، ادامه سکونت انسان را در طول دوران تاریخی اشکانی و ساسانی و دوران اسلامی یعنی قرون ششم تا هشتم هجری قمری مسجل می‌سازد.

این مکان دیدنی باشماره ‎ 330به ثبت رسیده است و در طول سال مورد بازدید بسیاری از علاقه مندان داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

شهر دیواندره در دشتی با ارتفاع بیش از دو هزار و‎ 200متر از سطح دریا و در ‎ 97کیلومتری شمال سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.ک/4

533