مشهد- مدير عامل شركت برق منطقه اي خراسان گفت: خاموشي شبكه برق بر اثر حوادث و اتفاقات در استان هاي خراسان يك پنجم كشور است.

محمد حسن متولی زاده روز یكشنبه در جمع خبرنگاران افزود: كاهش خاموشی ها در استان های خراسان، سالانه 42 میلیون دلار منافع برای اقتصاد ملی در بردارد.

وی دو شاخص كاهش تلفات و خاموشی شبكه برق را از شاخص های مهم صنعت برق عنوان كرد و گفت: شبكه برق منطقه ای خراسان توانست در سال گذشته با تلاش مضاعف در زمینه كاهش تلفات و انرژی توزیع نشده در استان های خراسان قدم های موثری بردارد.

وی با بیان اینكه میزان تلفات در شبكه برق خراسان پنج درصد از متوسط كشور كمتر است، افزود: این بدان معنی است كه سوخت كمتری در نیروگاههای استان مصرف می شود و در مجموع سالانه 220 میلیون لیتر گازوئیل به ارزش 220 میلیون دلار صرفه جویی می گردد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر قیمت تمام شده در صنعت برق خراسان از متوسط كشور پایین تر است.

وی گفت: شركت برق منطقه ای خراسان در زمینه كاهش تلفات و انرژی توزیع نشده رتبه برتر كشور را دارا می باشد.

متولی زاده به اقدامات صورت گرفته از سوی شركت برق خراسان در سال 1391 اشاره كرد و افزود: در سال گذشته شركت برق خراسان موفق شد كمیته اقتصاد مقاومتی را تشكیل دهد و طرحهای جدیدی برای احداث پست های برق ارائه كند.

وی ادامه داد: بر این اساس 70 درصد در ابعاد زمین و زمان اجرای احداث پست ها و 25 درصد در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد كه با توجه به احداث سالانه حدود 10 پست در استان های خراسان، صرفه جویی حاصل از این اقدام قابل توجه خواهد بود.

مدیرعامل شركت تامین برق منطقه ای خراسان در ادامه گفت: احداث نیروگاههای خورشیدی كوچك خانگی و ساخت 'اینورتر' با كمك دانشگاه فردوسی، معرفی استان خراسان رضوی به عنوان قطب اتوماسیون كشور و بهره برداری از 22 پست به صورت اتوماسیون از جمله اقدامات شركت برق منطقه ای استان در سال گذشته بوده است.

وی در پایان افزود: احداث اولین نیروگاه بادی یك ونیم مگاواتی كشور در خواف، احداث 11 پست 12 كیلو ولت، اجرای 135 كیلومتر خط 400 كیلو ولت و 172 كیلومتر خط 132 كیلو ولت، احداث تونل و توسعه فیبرنوری از دیگر اقدامات شركت برق خراسان در این مدت می باشد.

7487 /659