آران و بيدگل- رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري آران و بيدگل گفت: كانون هاي طغيان ملخ كوهاندار در اين شهرستان به شدت در حال گسترش است.

'ابوالفضل معینی نژاد' روز یكشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: اعضای یگان حفاظت این اداره كانون جدیدی از طغیان ملخ های كوهاندار تاغ را در این شهرستان شناسایی كرده اند.

وی افزود: این كانون با تراكم بسیار بالا در مراتع چهارطاقی در حوالی كویر مرنجاب مشاهده شده كه در حال پیشروی و گسترش به مراتع همجوار است.

وی تاكیدكرد: این ملخ ها كه وارد مرحله 'سن2' شده اند با سرعت از درختان تاغ تغذیه و صدمات جبران ناپذیری به جنگل های زیبای دست كاشت تاغ شهرستان وارد می آورند.



رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل تصریح كرد: هجوم این ملخ ها موجب از دست رفتن پوشش گیاهی تاغ و در نهایت سبب هجوم ماسه های روان به مناطق مسكونی شهری و روستایی می شود.

معینی نژاد گفت: به منظور جلوگیری از این مشكلات بایستی مبارزه با ملخ كوهاندار در سطح وسیعی از اراضی این شهرستان صورت گیرد كه متاسفانه به دلیل نبود اعتبارات این امر امكانپذیر نیست.

وی به وجود120هزار هكتار جنگل دست كاشت تاغ در آران و بیدگل اشاره كرد و افزود:‌ یكی از مهمترین آفات تاغزارها، ملخ كوهاندار تاغ است كه هر ساله از اوایل فروردین، پوره های ملخ از كپسول های تخم گذاری شده داخل ماسه های بادی بیرون آمده و شروع به تغذیه از سرشاخه های تاغ می كنند.

وی تصریح كرد: این مساله باعث ضعیف شدن درختان و عدم بذر دهی و در صورت تكرار طغیان ملخ در چند سال متوالی موجب خشك شدن تاغزارهای بیابانی می شود.

1724/8132