تهران- 'نادر طالب زاده' كارگردان و مستند ساز گفت: شهيد آويني تا زماني كه زنده بود از سوي مسوولان وقت مورد توجه قرار نمي گرفت و حتا يك مصاحبه تلويزيوني از وي موجود نيست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، وی عصر سه شنبه در میزگرد بررسی تفكر شهید آوینی در سینمای مستند كه در حاشیه همایش راوی در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: معتقدم زمان شناسی رمز موفقیت مجموعه مستند روایت فتح بود كه در ایام دوران هست سال دفاع مقدس از تلویزیون پخش می شد.

كارگردان سریال 'بشارت منجی' تاكید كرد: شهید مرتضی آوینی در زمان جنگ، حقایق این رویداد را در زمان خود به درستی مطرح كرده و از این تبیین، ملت حزب الله به وجد آمد و شهید اهل قلم به نوعی در مستند روایت فتح انفجار نور را به تصویر كشید.

طالب زاده در ادامه توضیح داد: مقام معظم رهبری به حق بر بالای پیكر این شهید گرانقدر حاضر شدند و این شهید مورد توجه معظم له قرار گرفت.

كارگردان فیلم 'روز شیطان' نیز در این میزگرد گفت: شهید 'مرتضی آوینی' همواره با تحریف حقایق دوران دفاع مقدس مخالف و بارها در این باره هشدار داده بود.

'بهروز افخمی' افزود: در فیلمی كه در همایش راوی از شهید آوینی پخش شد، به درستی جنبه معلم بودن این شهید گرانقدر دیده می شود و وی در تلاش بود به دیگران راه و رسم ساختن مستندهای به اصطلاح اشراقی را نشان دهد.

وی با اشاره به تفاوت مستندهای روایت فتح با دیگر مستندهای جنگی تولید شده در زمان هشت سال جنگ تحمیلی تاكید كرد: شهید آوینی پیامی ساده و در عین حال پیچیده را در مستندهای روایت فتح به مخاطب منتقل و وقایع جنگ را برای مخاطب در قاب تصویر بیان می كرد.

كارگردان فیلم سینمایی 'شوكران' ادامه داد: شهید آوینی این پیام را برای فیلمسازان امروز دارد كه حقایق جبهه های جنگ باید كشف شده و فیلمساز نباید تصورات و تخیلات خود را در آثار مستند دفاع مقدس روایت كند.

افخمی یادآور شد: شاید برخی فیلمسازان بر اساس تصورات ذهنی از جنگ، پیام خود را پیش از تولید یك اثر سینمایی مستند برای مخاطب مشخص می كنند كه این مهم در برخی فیلمسازان بچه مسلمان دیده می شود.

وی ادامه داد: سید مرتضی آوینی با تحریف حقایق جنگ مخالف بود و بارها از گرفتاری فیلمسازان در ذهنیاتشان به هنگام روایت دوران دفاع مقدس یا به اصطلاح 'سوبژكتیویته' انتقاد كرده بود.

این كارگردان سینما این روند را یك بیماری در سینما دانست و تاكید كرد كه این علایم در سینمای بلند ما نیز وجود دارد و برخی از حقایق جنگ در ساخت فیلم های بلند سینمایی سوء استفاده می كنند.

به گفته افخمی، مستندهای روایت فتح با دیگر مستندهای دوران دفاع مقدس متفاوت بوده و روح دوران دفاع مقدس به این آثار نزدیك تر است.

وی گفت: فیلمساز با كنار گذاشتن تخیلات خود می تواند اتفاقات را به درستی كشف و به مخاطب منعكس كند كه البته این مهم به ظاهر كار بزرگی نمی آید درصورتی كه این مهم بسیار دشوار است.

'وحید جلیلی' كارشناس فرهنگی نیز در این میزگرد تاكید كرد: اگر آوینی نبود چیزی شبیه به فیلم فارسی بر سینمای مستند دفاع مقدس ما حاكم بود.

وی یادآور شد: مستندهای غیر روایت فتح مرعوب فرم بودند، اما در روایت فتح افراد مرعوب ابزار نیستند و در عین حال به ابزار خود مسلط هستند.

این كارشناس فرهنگی در ادامه توضیح داد: جنگ ما یك شخصیت دارد كه در مجموعه مستندهای روایت فتح به درستی بازتاب پیدا می كند و این شخصیت شبیه به هیچ یك از جنگ های دنیا نیست.



** روایت فتح تنها مستند شخصیت محور سینمای ایران است

'مسعود فراستی' نیز در این میزگرد گفت: دید اگر در آثار مستند دفاع مقدس بلند باشد به حتم شاهد كشف حقایق در یك فیلم هستیم كه آگاهی از چگونگی این دید به معنای شناخت فرم است.

وی یادآور شد: مرتضی آوینی به درستی از تكنیكی حرف می زد كه شامل فرم نیز می شد و بیش از فرم، محتوا اهمیت دارد.

این منتقد و نویسنده سینما تاكید كرد: فرم به معنای زیستن است و این فرم باید در یك اثر مستند دفاع مقدسی شفاف شود.

به گفته فراستی، حرفی كه به اصطلاح پخته شود باید به فرم و رفتار درست تبدیل شود و حرفی كه فرم نگیرد، دیگر حرف نیست.

وی ادامه داد: افرادی كه اهل جبهه بوده و دوربین را نیز می شناختند، مجموعه مستند روایت فتح را رغم زدند.

این منتقد سینما با یادآوری اینكه شهید آوینی در روایت فتح تصویری از كشتار و كشته های دشمن نمی گیرد، افزود: در روایت فتح نگاهی انسانی به اسرا وجود دارد و این در حالی است كه در بسیاری از فیلم فارسی های جنگی ما، عراقی ها دشمنانی احمق به تصویر كشیده می شوند.

فراستی ادامه داد: نریشن ها، بخشی از فرم در مجموعه مستند شهید آوینی است و این مجموعه آرمان ها و حقیقت دفاع از سرزمین را به تصویر می كشد.

وی از مستند روایت فتح به عنوان تنها مستند شخصیت محور تاریخ سینمای ایران یاد كرد و گفت: هیچ مستندی در تاریخ سینمای ایران این چنین به درستی شخصیت پردازی نمی كند و این مجموعه مستند، مستندی از واقعیات دوران دفاع مقدس بود كه تبلیغ اهل جنگ را كرده و درون رزمندگان را نمایان می كند.

این منتقد سینما با یادآوری اینكه تصاویر و جایگاه دوربین در آثار شهید آوینی همچون جان فورد منحصر به فرد است، گفت: شهید آوینی مرگ را در مستندهایش به اصطلاح فیت نشان داده و از كندكردن تصویر بهره نمی برد كه این مهم تنها روی میز تدوین شهید اوینی اتفاق افتاده و منحصر به او است.

فراستی تاكید كرد كه راویت فتح مهمترین سند از یك دفاع مقدس و آدم های هشت سال جنگ تحمیلی است.

'ابراهیم فیاض' از اساتید دانشگاه نیز در این میزگرد یادآور شد: مقاومت در هشت سال دوران دفاع مقدس و ایستادگی اقوام مختلف در كنار هم به نوعی موجب انسجام ملی شد و این مهم از دستاوردهای دوران دفاع مقدس محسوب می شود.

وی یادآور شد: انسجام و قرار گرفتن مردم در كنار یكدیگر به درستی در مستندهای روایت فتح به تصویر كشیده شده كه این مهم دشوار است.

فراهنگ(3)**1983**1368**