سیستان و بلوچستان یكی از تمدن های كهن سرزمین ایران به شمار می رود كه آداب و رسوم ، فرهنگ ، جغرافیا و در نهایت موسیقی خاص خود را دارد كه از داشته های منحصر به فرد این منطقه تبعیت می كند .
یكی از سازهایی كه قدمت كهن و نقش بسزایی در اجرای موسیقی سیستان و بلوچستان دارد ، 'قیچك' است كه در منطقه بلوچستان با نام 'سرود' نیز شهرت دارد .
تاریخچه استفاده از سازهایی همچون قیچك به زمان دور و تمدن های شهر سوخته بر می گردد. مكتوبات تاریخی كشف شده در این شهر تصویری از یك گروه نوازی را در خود دارد كه نوازنده ای در حال نواختن سازی شبیه به قیچك است كه به نظر می رسد پدر سازهای آرشه ای این منطقه بوده كه با گذر زمان در منطقه های مختلف با توجه به جغرافیا و نیاز به الحان مختلف تغییر كرده است .
قیچك سرزمین بلوجستان تحت تاثیر موسیقی شبه قاره هند و پاكستان قرار گرفته ، این مهم به منظور ارتباط تنگاتنگ فرهنگی مردم بلوچستان با مرزهای شرقی خود است كه موسیقی آنها را نیز همچون اغلب آداب و رسومشان به هم نزدیك كرده است .
قیچك بلوچستان از لحاظ تكنیك اجرایی و ساختمان در شمال و جنوب با تغییراتی همراه است ، برای مثال نوازندگی قیچك در میناب با منطقه سرحد متفاوت است كه دلیل آن خاستگاه متفاوت مردمان هر منطقه از موسیقی و ساز است .
این ساز بخش عمده ای از رپرتوآر اجرایی سرزمین بلوچستان را بر عهده دارد ، نكته ای كه این ساز را از دیگر آلات موسیقی بلوچستان متمایز می سازد قابلیت های اجرایی آن در موسیقی سازی و توانایی بالا برای همراهی با آواز است .
با توجه به اینكه موسیقی آوازی از ارجهیت بیشتری نسبت به گونه سازی در میان مردمان این منطقه برخوردار است همراهی قیچك با آواز موجب شده كه این ساز به بخشی جدا نشدنی از موسیقی مردمان بلوچستان تبدیل شود .
گویش مردمان بلوچستان یكی از شاخصه های موسیقیشان محسوب می شود ، تحریرها با فواصل پرش دار و اجرای پی در پی نغمات در برخی از مقام ها لحن اصلی ساز قیچك را را نیز تشكیل می دهد به طوریكه با شنیدن صدای این ساز می توان فهیمد كه متعلق به بلوچستان است .
موسیقی منطقه بلوچستان دارای شاخصه هایی است كه ریشه در نگاه اسطوره ای مردمان این مناطق دارد ، مردمان بلوچستان برای هر مراسمی موسیقی خاص خود را دارند .
قیچك بلوچی از 3 سیم اصلی و 5 سیم هارمونیك تشكیل شده است كه با آرشه ای كه از موسیقی دم اسب است نواخته می شود .
یكی دیگر از شاخصه های قابل توجه قیچك بلوچستان تكنیك اجرایی این ساز است ، به گونه ای كه در زبان علمی موسیقی به آن ' فلاژوله' می گویند ، این اصطلاح به آن معناست كه نوازنده به جای فشار دادن سیم بر روی دسته برای تولید نت موسیقایی ، تنها آن را لمس می كند كه این مهم قابلیت های منحصر به فردی را برای این ساز مهیا می كند .
مقام های اجرایی توسط این ساز شامل ' آواز ذهیروك' ، ' آواز لیكو ' و ' شئر' است كه هر سه روایت های متنوعی را در خود جای داده اند ، ' ذكرهای گواتی ' و ' سوت ' از دیگر مقام های موسیقی منطقه بلوچستان است كه بیشتر در مراسم مذهبی و جشن و پایكوبی مورد استفاده قرار می گیرد .
این ساز در بیشتر موارد در كنار ، تنبورك ، دهلك و رباب ایفای نقش می كند كه نقش پیذیری هر ساز در اجرای موسیقی بستگی به نوع مقام و فضای موسیقی دارد.
قیچك به عنوان یكی از كهن ترین سازهای نواحی ایران در طول تاریخ مورد توجه بوده ومردم منطقه بلوچستان توانسته اند بسیاری از داشته های فرهنگی و آداب و رسوم خود را در طول زمان بكر و دست نخورده نگاه دارند كه ساز قیچك و شیوه های اجرایی آن از جمله آنها است .
فراهنگ (5) ** 9252 ** 1418
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷
تهران - قيچك را مي توان در زمره كهن ترين سازهاي منطقه سيستان و بلوچستان قرار داد كه از قدمتي به اندازه تاريخ و تمدن منطقه شرقي فلات ايران برخوردار است .