يزد- يك جراح قلب در يزد با اشاره به شيوع بيماري قلبي در بين گروههاي مختلف جامعه گفت : آمار نشان مي دهد معلمين اين استان در مقايسه با ساير گروههاي شغلي در سنين پايين تري به بيماري قلبي مبتلا مي شوند و بيماري آنان شدت بالاتري نيز دارد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی آموزش و پرورش استان یزد ، سید خلیل فروزان نیا در جمع فرهنگیان و دانش آموزان استان یزد كم شدن فعالیت بدنی ، افزایش ساعات كار ، استرس ، تغییر در شیوه زندگی و رژیم غذایی نامناسب در بین معلمان را از جمله عوامل افزایش بیماری های قلبی در بین آنان دانست و از آنان خواست در شیوه ی زندگی خود بازنگری كنند .

وی اظهار داشت : گرفتگی های عروق از دوران نوزادی شروع می شود و همه كودكان حامل پلاك های گرفتگی رگ هستند ولی تغییر در شیوه ی زندگی ، كم تحركی ، رژیم غذایی ناسالم و استرس موجب شده روز به روز ابتلا به بیماری قلبی در سنین پایین تری رخ دهد .

فروزان نیا با یادآوری نقش الگویی معلمان در جامعه از جامعه فرهنگی استان خواست به سلامت خود توجّه بیشتری داشته باشند و در آموزش و اطلاع رسانی نسل آینده ساز كشور برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها تلاش كنند و ضرورت دارد آموزش ها را از همان كودكی و از مهد كودك ها آغاز كرد .

وی به انجام سالانه 1500 تا 1600 عمل جراحی قلب در یزد اشاره كرد و افزود : معالجه پرهزینه بیماری های قلبی ، علاوه بر تحمل هزینه ی اقتصادی بر خانواده ها ، هرگز نمی تواند بیمار را معالجه كامل و سلامت را به وی بازگرداند بلكه اقدامات پزشكی بیماری فرد را كنترل می كند .

رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد هم در این مراسم به دانش آموزان توصیه كرد از مصرف فست فودها ، چیپس و پفك و دیگر تنقلات ناسالم پرهیز كنند .

میرمحمدی با تأكید بر ضرورت به حداقل رساندن مصرف سوسیس ، كالباس و دیگر غذاهای آماده به روند تهیه و تولید برخی از این مواد غذائی اشاره كرد واظهار داشت : اگر آموزش و پرورش تمهیداتی فراهم كند كه دانش آموزان روند تهیه برخی از این مواد را مشاهده كنند قطعاً موجب كاهش مصرف این مواد در بین دانش آموزان خواهد شد .

وی شعار امسال هفته سلامت را جدی گرفتن فشارخون ذكر كرد و افزود : برای اطلاع رسانی و مشاركت بیشتر دانش آموزان در این زمینه مسابقاتی از سوی دانشگاه علوم پزشكی با همكاری آموزش و پرورش در بین دانش آموزان برگزارخواهد شد .

مدیر كل آموزش و پرورش استان یزد بر فرهنگ سازی و گسترش نگاه در ارتباط با بهتر زیستن و آموزش راههای بهتر مقابله با بیماری ها به دانش آموزان تأكید كرد و افزود : آموزش و پرورش با توجه به وظیفه جامعه پذیر كردن ، آموزش مناسب و انتقال فرهنگ با تعامل و همكاری سایر دستگاهها برای تربیت و آماده سازی نسل فردا تلاش می كند .

' محمد كاظم رحیمی نژاد ' فعالیت های آموزش و پرورش استان در حوزه سلامت و پیشگیری از بیماری ها و آسیب های اجتماعی را برشمرد و افزود : امسال 10 طرح آموزشی و بهداشتی در مدارس در حال اجراست .ك/1

7546/1968