تهران- مسوول گروه سلول هاي بنيادي خون ساز و سرطان پژوهشگاه رويان گفت: محققان اين پژوهشگاه به دارويي دست يافته اند كه مي تواند سلول هاي بنيادي سرطان را شناسايي كند و آنها را كاهش دهد.

'مرضیه ابراهیمی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: سلول بنیادی سرطان عامل اصلی ایجاد كننده سرطان است و علت اصلی كه سرطان در افراد ایجاد می شود حضور این سلول ها است؛ همچنین علت این كه بیمار سرطانی پس از درمان دوباره دچار سرطان و به صورت شدیدتر آن می شود نیز حضور همین سلول ها است.

وی افزود: جست و جوی سلول های بنیادی سرطان و هدف گیری آنها به منظور درمان انواع سرطان ها یكی از دستاوردهای جدید محققان پژوهشگاه رویان است كه در پروژه ای از دوسال پیش آغاز شده و هم اكنون درحال پیگیری است.

مسوول گروه سلول های بنیادی خون ساز و سرطان پژوهشگاه رویان گفت: هم اكنون این داروی شناسایی كننده سلول های سرطان در مقیاس آزمایشگاهی تهیه و در مورد سرطان سینه آزمایش شده است.

ابراهیمی ادامه داد: از آنجایی كه در كشور ما تعداد مبتلایان به سرطان آمار قابل توجهی دارد، یكی از اهداف پژوهشگاه رویان كمك به درمان قطعی این بیماران و نجات آنها از مرگ است. برای این منظور محققان پژوهشگاه رویان در پروژه ای با عنوان جست و جوی سلول های بنیادی سرطان، در تلاش هستند تا این دسته از سلول ها را در فرد مبتلا به سرطان شناسایی و پس از آن هدف گیری كنند و ازبین ببرند.

دكترای ایمونولوژی تاكید كرد : در صورت از بین رفتن سلول های بنیادی سرطان در فرد مبتلا، بیمار می تواند درمان قطعی شود یعنی اگر ما بتوانیم این سلول ها را هدف گیری كنیم، می توانیم بگوییم كه درمان اصلی و قطعی برای سرطان را پیدا كرده ایم.

ابراهیمی توضیح داد: هم اكنون درمان ها به این صورت است كه اگر فردی دچار سرطان مانند سرطان سینه شایع در زنان شود،‌ تومور سرطانی را برمی دارند و یا این كه ناحیه مبتلا شده را حذف و سپس بیمار را شیمی درمانی می كنند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان ادامه داد: این درمان ها باعث می شود كه سلول های سرطانی از بین بروند اما سلول های بنیادی سرطان از بین نمی روند؛ به همین دلیل پس از اینكه سلول های سرطانی از بین می روند، ممكن است دوباره پس از مدتی سرطان با یك شدت بیشتر و در نواحی متعددی در بدن رشد كند.

ابراهیمی گفت: به عنوان نمونه در مورد سرطان سینه پس از عود مجدد دیگر این سرطان در ناحیه سینه نیست بلكه سلول های بنیادی سرطان ناحیه لگن و یا مغز را نیز مورد هجوم قرار می دهند و این مساله به این دلیل كه سلول های بنیادی وقتی به هر نوع تحریك شوند، تعداد آنها افزایش پیدا می كند و حمله آنها نیز شدیدتر می شود.

وی گفت : هدف متخصصان در این طرح شناسایی سلول هایی است كه دستیابی به آنها برای جراحان بسیار دشوار است . در این طرح ابتدا این سلول ها شناسایی و رفتار آنها و این كه نسبت به چه مواد و تغییراتی حساس هستند، بررسی می شود تا سپس بتوان آنها را مورد هدف قرار داد.

علمی(4)1834**1581