تهران- عضو هيات رييسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه صدا و سيما متعلق به همه ملت است گفت: صدا و سيما نبايد براي شخص يا گروه خاصي تبليغ كند و بايد عدالت را در تبليغات نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري رعايت نمايد.

'محمد حسن آصفری' در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به حضور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در برخی از برنامه های صدا و سیما اظهار داشت: بر اساس قانون، تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری، پس از تایید صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان آغاز می شود، بنابراین هرگونه تبلیغ زودرس در تلویزیون، قانون شكنی به شمار می رود.

وی با بیان اینكه صدا و سیما نباید به گونه ای تبلیغ كند كه شائبه حمایت از نامزد یا گروه خاصی را ایجاد كند خاطر نشان كرد: صدا و سیما باید برای خلق حماسه سیاسی تلاش كند و در این راستا لازم نیست كه از نامزد خاصی حمایت كند.

وی اظهار داشت: در برخی برنامه های صدا و سیما، از برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها استفاده می شود كه تخلف بوده و باید از آن خودداری كند.

رسانه ملی در برنامه «جمهور» با موضوع انتخابات ریاست جمهوری كه در بخش های خبری 20:30 و 21 روز پنجشنبه سیما پخش شد، در مصاحبه هایی كوتاه با برخی كاندیداهای احتمالی انتخابات، پاسخ آنان به «تهدیدهای اوباما» را جویا شد.

گفتنی است، پیش از این رئیس سازمان صداوسیما با دعوت از 14 كاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با آنان به گفت و گو نشست كه پخش تصاویر این جلسه در بخش های خبری سیما واكنش های زیادی را درپی داشت.

«عباسعلی كدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در گفت و گو با ایرنا با خلاف قانون خواندن این اقدام به مسئولان صداوسیما هشدار داد كه از انجام هرگونه اقداماتی كه شائبه تبلیغات انتخاباتی برای نامزدها ایجاد می كند خودداری كنند.

وی تصریح كرد كه شورای نگهبان در زمان بررسی صلاحیت های داوطلبان این موضوع را مدنظر قرار می دهد و به آن رسیدگی می كند.

«سیدرمضان شجاعی كیاسری» نماینده ناظر مجلس در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: این شورا در خصوص تخلف صدا و سیما در دعوت از كاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به تلویزیون پیش از تایید صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان به «عزت الله ضرغامی» تذكر داد و وی اعلام كرد كه این جلسات، دیگر تكرار نمی شود و جلسه اول تنها برای كلید زدن انتخابات بوده است.

پیش از این نیز آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان در خطبه های نمازجمعه روز 25 اسفند سال گذشته، با هشدار به مسئولان رسانه ملی نسبت به حضور كاندیداهای انتخاباتی در برنامه های مختلف صداوسیما گفته بود: رسانه ها باید در بحث انتخابات رعایت جهات لازم را بكنند. من واقعاً جایز نمی دانم رسانه ملی از كسانی كه در معرض كاندیداتوری هستند مصاحبه كند. چرا كه این نوعی تبلیغات زودرس است و ما امیدواریم كه این كارها تكرار نشود.

سیام**2022**