مشهد - معاون شهرسازي و معماري شهرداري مشهد از انتخاب مشهد به عنوان شهر پايلوت براي اجراي معماري اسلامي و ايراني خبر داد.

محمدهادی جاوید روز دوشنبه در همایش روز معمار كه در دانشگاه خیام مشهد برگزار شد، اظهار داشت: تاكیدات رهبر معظم انقلاب در مسایل مربوط به معماری و شهرسازی اسلامی و ایرانی سبب شد تمام مسوولان در این زمینه به بیان مشتركی دست پیدا كنند و در جهت عملیاتی شدن این مهم اقداماتی انجام دهند.

وی افزود: در این راستا آیین ‌نامه نماهای شهری در شهرداری مشهد تدوین و در شورای شهر نیز تصویب شد كه نماهای شهر مشهد باید متناسب با پایتخت معنوی ایران باشد.

جاوید گفت: همچنین به پیشنهاد انجمن معماران انقلاب اسلامی و با توجه به وجود زیرساخت ‌های مناسب، مشهد به عنوان شهر پایلوت برای پیاده كردن معماری اسلامی انتخاب شد.

وی با بیان اینكه معماری نشان دهنده تمدن و فرهنگ شهرهاست، تاكید كرد: در بین هنرهای مختلف، هنر معماری می‌تواند ما را با اتفاقات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی گذشته آشنا كند.

وی افزود: امروزه آثار بسیار ارزنده‌ای در حوزه معماری در شهرهای كشور نظیر اصفهان، كرمان، یزد، كاشان وجود دارد كه حس تعلق، زیبایی و ایرانی بودن را به ما منتقل می‌كند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد به ظرفیت دانشجویان در زمینه معماری اسلامی اشاره و اظهار كرد: دانشجویان دارای توان و ظرفیت بالقوه‌ای در زمینه‌ های مختلف به ویژه در حوزه شهرسازی و معماری هستند كه باید از وجود آنها در كارهای اجرایی استفاده كرد.

جاوید افزود: با تلاش دانشجویان در طراحی و زیبایی شهر، مشهد از منظر طراحی و زیبایی شهری به عنوان شهر نمونه كشور شناخته شده است.

وی گفت: در بخش معماری كشور به دلیل نبود امكانات مناسب ضعف هایی وجود دارد كه برطرف كردن آن تنها با همت آینده‌ سازان این كشور میسر می باشد./2

7505 /664